ITVk33 Tělesná výchova a výchova ke zdraví s didaktikou

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
12 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 12:00–13:50 učebna 30, Pá 6. 3. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 20. 3. 13:00–14:50 učebna 35, Pá 3. 4. 12:00–13:50 učebna 36
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ITVk33/01: Pá 17. 4. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 7, Pá 24. 4. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 7, V. Mužík, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví.
Výstupy z učení
Student dokáže využít získané poznatky a dovednosti k reflektovanému metodickému výstupu z tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví. Zhodnotí možnosti učitele a školy z hlediska podpory zdraví žáků.
Osnova
  • Seminář:
  • 1 Zdraví a jeho determinanty. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Podpora zdraví ve školním prostředí. 2 Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje školní tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. 3 Cíle tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, vzdělávací programy a jejich koncipování. Úkoly a stavba vyučovací hodiny tělesné výchovy. Programy a projekty podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. 4 Pohybové schopnosti, pohybové učení, faktory ovlivňující proces pohybového učení. Záměrné sociální učení. 5 Vyučovací a diagnostická činnost učitele, bezpečnost učebního prostředí, komunikace v tělesné výchově. 6 Metabolizmus při pohybové činnosti, pojetí zdravotně orientované zdatnosti. 7 Didaktické metody a formy v tělesné výchově. Školní a mimoškolní pohybový režim žáků. 8 Tělesná výchova zdravotně oslabených žáků, prevence a kompenzace poruch hybného systému. 9 Výživa člověka, obezita a nemoci spojené s výživou, výživové chování dětí a možnosti jeho ovlivňování ve školním i mimoškolním prostředí. 10 Kouření, alkohol a návykové chování. Primární i sekundární prevence návykového chování. 11 Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví. 12 Prevence zdravotně rizikové chování. Problematika dětských úrazů. Shrnutí problematiky.
  • Praxe:
  • 1 - 6 Metodické ukázky různých typů vyučovacích hodin tělesné výchovy s gymnastickým, atletickým, herním, psychomotorickým a zdravotně kompenzačním učivem dle obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ. 7 - 12 Reflektované metodické výstupy studentů z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Abeceda pohybové aktivity dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9405-5. html url PURL info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • MUŽÍK, Vladislav, Leona MUŽÍKOVÁ a Hana DVOŘÁKOVÁ. aj. Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ [online]. Online. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-070-1. URL info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, praktická cvičení, metodické výstupy studentů, reflexe metodických výstupů studentů.
Metody hodnocení
Písemný test s 80% úspěšností, reflexe a sebereflexe písemné přípravy na metodický výstup, reflexe a sebereflexe metodického výstupu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.