ITVp41 Didaktika předmětů o zdraví člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny školního prostředí. Dokáže využít poznatky a dovednosti z předchozího studia k didaktické analýze učiva, vytvoření tematického plánu a k přípravě vhodných metodických námětů dle dílčích obsahových okruhů předmětů o zdraví člověka na 1. stupni základní školy.
Osnova
  • 1 Člověk a zdravì – vymezenì tematiky v aktuálnìch ńkolských dokumentech. Metody a moņnosti výchovy ke zdravì ve ńkolnìm i mimońkolnìm prostředì. Výchova ke zdravì v kaņdodennì praxi učitele 1. stupně základnì ńkoly. Legislativa týkajìcì se ochrany a podpory zdravì dětì a pedagogů.
  • 2 Praktická aplikace výchovy ke zdravì ve ńkolnìch vzdělávacìch programech a didaktickém aparátu (učebnice, pracovnì učebnice, pracovnì seńity, pracovnì listy) pro vzdělávacì oblast Člověk a jeho svět.
  • 3 – 10 Didaktická transformace následujìcìch témat: Lidské tělo, Prvnì pomoc, Péče o zdravì, Výņiva a zdravì (vč. přìpravy pokrmů), Základy rodinné a sexuálnì výchovy, Návykové látky a zdravì, návykové chovánì, Osobnì bezpečì, Situace hromadného ohroņenì.
  • 11 Aktuálnì programy podpory zdravì ve ńkolnìm prostředì. Minimálnì preventivnì program. Přìprava ńkolnìch a třìdnìch projektů podpory zdravì.
  • 12 Poradenská činnost mimońkolnìch organizacì, poradenská a vzdělávacì centra orientovaná na problematiku zdravì člověka.
Literatura
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • Program podpory zdravì ve ńkole: rukověť projektu Zdravá ńkola
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. 312 stran. ISBN 9788024753515. 2015. URL info
  • MUŽÍKOVÁ, Leona. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. 141 s. ISBN 9788073921439. 2010. info
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido. 150 stran. ISBN 9788073151560. 2007. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál. 311 s. ISBN 8073670593. 2006. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál. 416 stran. ISBN 8073670542. 2005. info
Výukové metody
Studebti budou diskutovat o různých tématech v souladu s osnovou kurzu.
Metody hodnocení
Semináře: příprava a prezentace didaktické části vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Předmět je uzavřen kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.