IVc402 Basic procedures in applied behavioral analysis

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/3.3. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 60 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/60, only registered: 0/60
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Behaviorální analýza vychází z principů učení a chování – behaviorismu. Zabývá se funkčním vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné analýzy se snaží zjistit, proč určité chování vzniká a jak je možné jej modifikovat. Pomocí metodologie ABA se eliminuje nežádoucí chování, děti se učí novým dovednostem každodenního života, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje komunikace, učení a sociální interakce. Metodika ABA je velmi propracovaná, každému dítěti je připraven individuální plán intervence, který je „ušit na míru“ konkrétnímu dítěti. Přístup VB-ABA (Verbal Behavior – Applied Behavioural Analysis) je součástí aplikované behaviorální analýzy a bude proto také součástí úvodního kurzu. VB-ABA se soustředí na rozvoj komunikačních dovedností, od počátku nabízí nonverbálním dětem náhradní systém komunikace (znakování, gestikulace), který následně přechází do rozvoje funkční řeči. Při učení je kladen důraz na motivaci dítěte tak, aby pro něj slova nabyla především funkční charakter. Techniky ABA uplatňují v jakémkoli přirozeném prostředí včetně prostředí školy.
Learning outcomes (in Czech)
Kurz poskytne účastníkům základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti potřebné k zavádění základních behaviorálně analytických postupů v práci s osobami s autismem. Po dobu trvání kurzu si účastníci osvojí techniky pro učení důležitých sociálních, komunikačních a akademických dovedností. Naučí se identifikovat funkce problémového chování a nahradit je alternativním, společensky přijatelnějším chováním. Dozvědí se o etických aspektech a profesionálním jednání v komunikaci a interakci s klienty.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do aplikované behaviorální analýzy
  • Definice a měření cílového chování
  • Postupy pri behaviorálním hodnocení
  • Postupy pri učení dovedností I.
  • Redukce problémového chování
  • Postupy pri učení dovedností II.
  • Role RBT v intervenci
  • Etické povinnosti RBT
Literature
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
  • BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
  • COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
  • MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
Teaching methods (in Czech)
Kurz je koncipován jako prezenční a sestává z 5 setkání (vždy po 8 vyučovacích hodinách). Ty budou kombinovat teoretické a praktické části, které budou průběžně reflektovány. Sledování instruktážních videí.
Assessment methods (in Czech)
test, vypracování zadaného úkolu Minimální kritéria pro získání osvědčení: 90% docházka + ověření znalostí (programy nad 8 hodin), analýza postupu dle instruktážního videa
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/IVc402