IVc512 Aplikace metod behaviorální změny

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/6.3. 75 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje filozofická východiska behaviorální analýzy jako vědy a její cíle. Vysvětluje pojem chování z pohledu různých druhů behaviorismu se zaměřením na radikální behaviorimus. Předmět se dále věnuje porozumění pojmu chování a možnostem jeho ovlivňování změnami v prostředí. Představeny budou zákonitosti a pravidla pro aplikaci postupů směřující ke změně chování jedince k lepšímu. V rámci studia budou vysvětleny zákonitosti ovlivňující chování jedince a vzájemné vztahy mezi antecedenty, chováním a následky chování (např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení atd.). V neposlední řadě se předmět zaměří na postupy pro modifikaci chování a učení nových dovedností v konkrétních situacích. Cílem kurzu je seznámit studenty s filozofickými východisky behaviorální analýzy a jejími cíli jako vědního oboru. Studenti budou schopni popsat chování z pohledu radikálního behaviorismu. Studenti se dále seznámí s aplikací behaviorální změny (v oblasti posílení, verbálního chování, trestu, oslabení a dalších).
Výstupy z učení
Absolventi hlouběji porozumí konceptům posilování, trestání, kontroly stimulem a motivující operace. Prakticky zvládnou provést aplikace metod behaviorální změny, zejména využívají posilování, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování. Prakticky zvládnou techniky intenzivního učení, včetně bezchybného učení a metod opravy chyby. Podrobně znají a využívají techniky rozvoje verbálního chování se zaměřením na funkční sociální komunikaci klienta/pacienta.
Osnova
  • cíle behaviorální analýzy jako vědy
  • vysvětlení chování z pohledu radikálního behaviorismu
  • posilování, trestání, kontrola stimulem a motivující operace
  • intervence založené na posilování a trestání
  • intervence založené na motivujících operacích a diskriminačních stimulech
  • kontrola stimulem
  • podmíněné posílení
  • modelování a trénink imitace
  • motivující operace
  • instrukce a pravidla
  • tvarování
  • řetězení
  • DTT trénink, volně-operantní uspořádání a přirozené učení
  • jednoduché a podmíněné diskriminace
  • Skinnerova analýza pro učení verbálního chování
  • equivalence-based instrukce
  • vysoce pravděpodobné posloupnosti instrukcí
  • žetony
  • skupinové posloupnosti
  • zkracování posloupností
  • sebeobsluha/sebeřízení
  • generalizace stimulu a odpovědi
  • upevnění chování
  • používání promptů a jejich postupné odstraňování (bezchybné, sekvence od největšího k nejmenšímu promptu, sekvence od nejmenšího k největšímu promptu, opoždění promptu, odstraňování stimulu)
Literatura
  • MESMER, E.M., DUHON, G. J., DODSON, K. G., 2007. The effects of programming common stimuli for enhancing stimulus generalization of academic behavior. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 553- 557.
  • McGEE, G. G., ALMEIDA, M. C., SULZER- AZAROFF, B., FELDMAN, R. S., 1992. Promoting reciprocal interactions via peer incidental teaching. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 117-126.
  • FOWEL, S. A., BAER, D. M., 1981. Do I have to be good all day? The timing of delayed reinforcement as a factor in generalization. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 14, pp. 13-24.
  • SWITZER, E. B., DEAL, T. E., BAILEY, J. S., 1977. The reduction of stealing in second graders using a group contingency. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 10, pp. 267-272.
  • THOMPSON, T. J., BRAAM, S. J., FUQUA, R. W., 1982. Training and generalization of laundry skills: A multiple probe evaluation with handicapped persons. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 177-182.
  • CRAIG. A. R., 2010. Self-Administered Behavior Modification to Reduce Nail Biting: Incorporating Simple Technology to Ensure Treatment Integrity. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 38-41.
  • DURAND, V. M., CARR, E. G., 1991. Functional communication training to reduce challenging behavior: Maintenance and application in new settings. In: Journal of Applied Behavior Analysis. Vol. 24, no. 2, pp. 251- 264.
  • McDONNELL, J., FREGUSON, B., 1989. A comparison of time delay and decreasing prompt hierarchy strategies in teaching banking skills to students with moderate handicaps. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 22, pp. 85-91.
  • LIBBY, M.E., WEISS, J.S., AHEARN, W.H., 2008. A Comparison of Most- to-Least and Least-to- Most Prompting on the Acquisition of Solitary Play Skills. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 1, pp. 37-43.
  • CHANDLER, L. K., LUBECK, R. C., FOWLER, S. A., 1992. Generalization and maintenance of preschool children's social skills: A critical review and analysis. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 25, pp. 415-428.
  • MANN, R. A., 1972. The behavior-therapeutic use of contingency contracting to control an adult behavior problem: Weight control. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 5, pp. 99-109.
  • SPELTZ, M. L., SHIMAMURA, J. W., McREYNOLDS, W. T., 1982. Procedural variations in group contingencies: Effects on children's academic and social behaviors. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 15, pp. 533-544.
  • BARTON, E. J., ASCIONE, F. R., 1979. Sharing in preschool children: Facilitation, stimulus generalization, response generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 12, pp. 417- 430.
  • GROW, L., LeBLANC, L., 2013. Teaching Receptive Language Skills: Recommendations for Instructors. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 6, pp. 56-75.
  • BRIESCH, A. M., CHAFOULEAS, S. M., 2009. Review and Analysis of Literature on Self-Management Interventions to Promote Appropriate Classroom Behaviors (1988–2008). School Psychology Quarterly, Vol. 24, pp. 106-118.
  • TAYLOR, B.A., FISHER, J., 2010. Three Important Things to Consider When Starting Intervention for a Child Diagnosed With Autism. In: Behavior Analysis in Practice, Vol. 3, pp. 52-53.
  • SUNDBERG, M.L., MICHAEL, J., 2001. The Benefits of Skinner’s Analysis of Verbal Behavior for Children with Autism. In: Behavior Modification, Vol. 25, pp. 698-724
  • ROSALES, R., REHFELDT, R., 2007. Contriving transitive conditioned establishing operations to establish derived manding skills in adults with severe developmental disabilities. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 40, pp. 105-121
  • HALL, G., SUNDBERG, M. L., 1987. Teaching Mands by Manipulating Conditioned Establishing Operations. In: The Analysis of Verbal Behavior, Vol. 5, pp. 41–53.
  • GROW, L. L., CARR, J. E., KODAK, T., JOSTAD, C. M., KISAMORE, A. N., 2011. A comparison of methods for teaching auditory-visual conditional discriminations to children diagnosed with autism spectrum disorders. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vo
  • CHRISTIAN, L., POLING, A., 1997. Using self-management procedures to improve the productivity of adults with developmental disabilities in a competitive employment setting. Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 30, pp. 169-172.
  • MICHAEL, J. L., 2004. Concepts & Principles of Behavior Analysis. Kalamazoo, MI: Association for Behavior Analysis International. ISBN: 0- 235868-51-8.
  • CUVO, A. J., LEAF, R. B., BORAKOVE, L. S., 1978. Teaching janitorial skills to the mentally retarded: Acquisition, generalization, and maintenance. In: Journal of Applied Behavior Analysis, Vol. 11, pp. 345- 355.
  • MILTENBERGER, Raymond G. Behavior modification : principles and procedures. Fifth edition. Wadsworth: Cengage Learning, 2012, xxii, 554. ISBN 9781111306120. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. New Jersey: Pearson, Merrill Prentice Hall, 2007, xxvii, 770. ISBN 9780131421134. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
45 h teorie 30 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.