IVc518 Mezinárodní standardy v aplikované behaviorální analýze

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s mezinárodními organizacemi, standardy, postupy a výzkumem v oblasti aplikované behaviorální analýzy. Účastníci se seznámí s posláním, cíli, aktivitami a právy a povinnostmi, které vyplývají z členství v mezinárodních odborných společnostech jako je např. Evropská asociace aplikované behaviorální analýzy (European Association of Applied Behavior Analysis), Mezinárodní společnost pro aplikovanou behaviorální analýzu (Applied Behavior Analysis International), Výbor pro certifikaci behaviorálních analytiků (Behavior Analyst Certification Board), atd.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu budou znát organizace sdružující behaviorální analytiky na mezinárodní úrovni a mezinárodní organizace podporující rozvoj behaviorální analýzy jako vědní disciplíny. Podrobně znají též profesní a etické postoje, které tyto organizace propagují. Orientují se v nabídce dalšího vzdělávání, seminářů a workshopů. Dokáží navrhnout individuální plán celoživotního sebevzdělávání v oboru
Osnova
  • aplikovaná behaviorální analýza v mezinárodních souvislostech
  • tradice behaviorální analýzy v různých zemích
  • významné národní a mezinárodní organizace a instituce pro aplikovanou behaviorální analýzu
  • mezinárodní standardy a certifikace v behaviorální analýze
  • významné mezinárodní konference, semináře a odborné časopisy
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.