IVc611 Protection and Support of Public Health - Selected Topics

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: k (colloquium).
Taught online.
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 12. 12. 9:00–13:50 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Ve zdravotnických, sociálních zařízeních i v přirozeném prostředí pacienta se behaviorální technik při výkonu svého povolání setkává s pacienty/klienty s rozmanitými typy postižení a s různým rizikem vzniku dalších onemocnění, včetně onemocnění infekčních. Nezbytným předpokladem prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění je znalost základních principů a požadavků na provoz zdravotnických zařízení. Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu se základy ochrany veřejného zdraví a zásadami bezpečnosti práce ve zdravotnickém zařízení.
Learning outcomes (in Czech)
Absolventi předmětu porozumí a budou schopni vysvětlit určení hlavních determinant zdraví, způsobů jejich kontroly a modifikování pro ochranu veřejného zdraví, budou znát hlavní faktory životního podporující a poškozující zdraví, znát původce a možnosti šíření infekčních onemocnění v pracovním prostředí, hlavní faktory prevence, hygienické normy a limity. Absolventi dokáží dodržovat principy a zásady ochrany veřejného zdraví a zásadami bezpečnosti práce ve zdravotnickém zařízení.
Syllabus
  • Factors affecting health.
  • Health risks from living and working environment and the possibility of protection against negative effects.
  • Infections, epidemics, their forms and prevention, hygiene and occupational safety at risk of infection.
Literature
    required literature
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 258 stran. ISBN 9788021057630. 2012. info
    recommended literature
  • ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X.
  • ZUCHOVÁ, Barbora. Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/IVc611