IVp010 Realizace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2020

Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.

Rozsah
5 setkání po 4 hodinách. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ondráčková (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp010/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová, L. Ondráčková, A. Vašáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Porozumění problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, aktivní vhled do tématu podpůrných opatření 1. - 5. stupně. Studenti se seznámí s tím, jak zpracovat a efektivně využít plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, jak nastavit spolupráci s asistentem pedagoga a vhodně organizovat výuku ve třídě. Blíže se seznámí s některými metodami individualizace a diferenciace.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování schopen:
- vysvětlit princip podpůrných opatření a jejich aplikace
- navrhnout PLPP a IVP
- aplikovat některé vhodné metody výuku a hodnocení u žáků se SVP
- vhodně nastavit spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga.
Osnova
  • Kdo jsou žáci se SVP a co je to podpůrné opatření očima školní praxe
  • Individualizace a diferenciace výuky
  • Podpůrná opatření 1. stupně, plán pedagogické podpory
  • Podpůrná patření 2. - 5. stupně, individuální vzdělávací plán
  • Organizace vyučování, metody výuky a hodnocení jako podpůrné opatření
  • Spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
    doporučená literatura
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet : co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 174 stran. ISBN 9788026204961. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
    neurčeno
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • Bradley J. A co já s tím? Computer Media 2016
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
  • BERGER, Elisabeth a Hildegard FUCHS. Učíme děti učit se : praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Translated by Lucie Šnajdrová. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 112 s. ISBN 9788072388547. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuse, spolupráce
Metody hodnocení
Podmínkou k získání zápočtu je účast ve výuce, aktivní spolupráce ve výuce a vytvoření a odevzdání praktických materiálů spojených s tématem semináře:
• Plán pedagogické podpory pro žáka s popsanými problémy
• Individuální vzdělávací plán dle vybraného doporučení školského poradenského zařízení
• Diferencovaný test, prostřednictvím kterého bude ověřený vybraný výstup RVP ZV a bude respektovat podpůrná opatření pro příklady žáků s různými speciálními vzdělávacími potřebami
Informace učitele
Předmět bude realizován výhradně při naplnění kapacity min. 10 studentů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.