Kv2MP_ZAL2 Základy latiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si v kurzu osvojí základy gramatiky latinského jazyka; osvojí si základy techniky překladu z latiny do češtiny; bude schopen dobře vyslovovat a také správně významově používat latinské výrazy, užívané v moderních jazycích, školských institucích a v historické vědě.
Osnova
  • 1. Přínos latiny k vývoji evropské civilizace. 2. Správná výslovnost latiny. Názvy latinských pádů a slovních druhů. 3. I. deklinace substantiv 4. II. deklinace substantiv 5) I. slovesná konjugace 6) II.-IV. slovesná konjugace 7) Opakování 8) III. deklinacem část 1 9) III. deklinace, část II 10) Adjektiva III. deklinace 11) Technika latinského překladu 12) Četba a překlad jednoduchých latinských textů 13) Opakování
Literatura
  • HAKENOVÁ, Alena. Latina pro gymnázia. 1. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 131 s.,
  • BARTONĚK, Antonín. Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
  • ŠPAŇÁR, Július a Emanuel KETTNER. Latina pro I.-III. ročník středních všeobecně vzdělávacích škol : Latina pro střední všeobecně vzdělávací školy (Variant.). Translated by Jiří Pech. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 457 s., př.
Výukové metody
Přednášky (1/2 hodiny týdně), cvičení (1/2 hodiny týdně -- gramatika a překlady), individuální domácí příprava
Metody hodnocení
zápočet (písemný test)
Informace učitele
Hlavním cílem je správné užívání latinských vlastních i obecných jmen ve výuce dějepisu a křesťanské výchovy a schopnost překladu jednoduššího historického nebo duchovního textu s pomocí latinsko-českého slovníku.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.