MSBK_HSL Hra v životě dítěte 4 (hra s loutkou)

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit budoucí pedagogy MŠ pro komunikaci s dítětem, kdy pomocí loutky mohou řešit či hledat řešení různých situací a většinou rychleji navázat vztah s dítětem. Pomocí etud s loutkou a předměty je kladen důraz na rozvoj obrazotvornosti, nápaditosti, slovní zásoby, na odbourávání strachu, na rozvoj komunikace apod. Po absolvování předmětu bude student umět rozlišit druhy loutek, využít loutku při řešení problémových situací, pracovat – oživovat předměty, připravit scénář pro loutkové divadlo, zhodnotit význam loutky při rozvoji obrazotvornosti, fantazie a řešení problémů.
Osnova
  • Hra – hravost Metafora Loutka Hra s loutkou Předmět - věc a pozorování jejich znaků Oživení předmětu – co nám o sobě vypovídá Řeč a jednání předmětu Improvizace s předměty a loutkou Scénář pro loutkové divadlo Působení loutkového divadla na dítě
Literatura
  • RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-097-0
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9
  • DVOŘÁK, J. V. Herectví s loutkou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-069-5
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1980, 89 s. info
Výukové metody
Seminář, zápočet, teoretická příprava, přímá práce s loutkou, se zástupnou rekvizitou, s předmětem, metoda oživování, komunikace skrze loutku, vodění loutky, ozvučení loutky, metody DV
Metody hodnocení
samostatný výstup s loutkou, napsání scénáře, excerpt odborné publikace
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. Praha : Artama, 1993. ISBN 80-7068-041-5 BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Gema, 1990. ULRYCHOVÁ, I.; TAUBENHANSLOVÁ, K. Čteme si a hrajeme si 1, 2, 3. Praha : Pansofia, 1994. ISBN 80-85804-38-7. RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-097-0 MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9 DVOŘÁK, J. V. Herectví s loutkou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1997. ISBN 80-7068-069-5 MACHKOVÁ, E.a kol. Malý průvodce DV v MŠ. Praha: ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-047-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.