MSBK_ONPS Ontogenetická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 7. 3. 11:10–12:50 učebna 35, Pá 2. 5. 15:45–17:25 učebna 35, Pá 9. 5. 16:40–18:20 učebna 35, Pá 16. 5. 15:45–17:25 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie duševního vývoje dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: popsat a vysvětlit charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění
porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.
vymezit vývojové změny psychiky v jednotlivých stádiích.
Osnova
  • 1. Ontogenetická psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.
  • 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
  • 3. Prenatální období. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny.
  • 4. Novorozenecké a kojenecké období. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.
  • 5. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, sociální učení.
  • 6. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby.Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.
  • 7. Školní zralost, školní připravenost.
  • 8. Mladší školní věk. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.
  • 9. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.
  • 10. Dospívání (puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
Literatura
    povinná literatura
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
    neurčeno
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: DOPLNĚK, 2009, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
Výukové metody
přednáška, četba literatury, seminární práce (10 stran)
Metody hodnocení
písemná zkouška (65% úspěšnost)
Informace učitele
Seminární práce na téma: Vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku - vývoj kognitivních funkcí, emoční vývoj, sebeuvědomování, sebepojetí, morální vývoj, vývoj dětské kresby, dětská hra, socializace dětí předškolního věku, vliv rodiny. MŠ - sylabus Ontogenetická psychologie jaro 2014
1. Aplikace metod vývojové psychologie, práva dítěte, zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících.
2. Obecné principy a zákonitosti duševního vývoje, vývojová stádia, teorie duševního vývoje osobnosti podle Freuda a Eriksona.
3. Vývoj poznávacích procesů od raného dětství, rozvoj čivosti, vnímání, pozornosti, nástup základních stádií vnímání u dětí.
4. Rozvoj paměti od znovupoznání, znaky dysfunkcí, preference mechanické a logické paměti, poruchy učení u předškolních dětí.
5. Základní koncepce rozvoje myšlení /Vygotskij, Piaget,.. změny v chápání vztahů a řešení problémů.
6. Změny ve vývoji řeči od raného dětství do dospělosti.
7. Psychologické aspekty a vývoj dětské kresby, rozvoj obrazotvornosti, vyhasínání expresivity dětské kresby, změny charakteru představivosti.
8. Vývoj citových procesů /vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality, klasifikace emocí/.
9.Vývoj volních procesů od raného dětství /charakteristické změny motivace v průběhu dětství, dosažené kvality volních procesů u dětí, úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání/.
10.Vlivy vnějšího prostředí /průběh socializace, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývoj skupinových vztahů, vývoj osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši, dívky/.
11. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti od raného stadia /východiska, vývoj egoidentity/.
12.Změny hodnot a vývoj charakteru u dětí.
13.Vývoj fantazie, imaginace dítěte /imaginace a racionalita u dětí, charakteristické proměny tvořivosti.
14. Morální vývoj od raného dětství (Piaget, Kohlberg, Gilligenová ) do dospělosti.
15. Školní zralost a školní připravenost
16.. Vývoj dětské hry /vývojové projevy diferenciace a integrace, klasifikace her/.
17. Rozvoj tvořivosti u dětí
18. Volné téma
Literatura:
1. Allen, K. Eileen - Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0.
2. Gillernová. I, Mertin. V. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2010. 230 s. ISBN 978- 80-7367-627-8.
3. Marie Vágnerová. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. 461 s.
4.Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2010. 368 s.
5. Čačka, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno : DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.