MSBK_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 12. 15:45–19:15 učebna 39
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vývoje řeči u dětí předškolního věku a možnostmi rozvoje komunikačních kompetencí dětí této věkové kategorie. Dále pak seznámení s poskytováním logopedické prevence v mateřských školách a s problematikou narušeného vývoje řeči a narušené komunikační schopností u dětí předškolního věku. Cíle předmětu: Po úspěšném absolvování tohoto předmětu student: ovládá základní terminologii vztahující se k oboru logopedie (jazyk, řeč); zná vývojová stadia řeči dítěte; osvojí si poznatky o narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku; seznámí se s možností rozvoje jejich komunikačních kompetencí; orientuje se v systému poskytování logopedické intervence dětem s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Osnova: Jazyk, řeč, mluva; ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči; narušená komunikační schopnost – předmět oboru logopedie; kategorie narušené komunikační schopnosti; narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku; organizace logopedické intervence; rozvoj komunikativní kompetence dítěte v předškolním věku.
Literatura
    neurčeno
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
Výukové metody
seminář, diskuse
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %. Vytvoření a prezentace pomůcky, určené k rozvoji komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další doporučená literatura: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, s. r. o., 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. V tisku. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. In Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. KLENKOVÁ, J. Logopedie.Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka-správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1. NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. NOVÁK, A. Vývoj dětské řeči. Fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha: vlastním nákladem, 1999. PAČESOVÁ, J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno: KPÚ, 1987. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-00-5. SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1989. VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-24504-8. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. Texty k distančnímu vzdělávání: BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020.