MSBP_POPS Poradenská psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:45 učebna 41
Předpoklady
MSBP_UVOS Úvod do psychologie a psy osob || MSBP_UPs Úvod do psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (mateřská škola a 1. stupeň základní školy).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického konceptu. Pozornost bude věnována také inkluzi ve vzdělávání.
Osnova
  • Předmět a význam psychologického poradenství.
  • Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.
  • Mentální retardace. Vývoj řeči v normě a patologii.
  • Emoční poruchy v dětství.
  • Neurotické syndromy.
  • Psychická deprivace a subdeprivace.
  • Osobnost dítěte v normě a mimo ni.
  • Poruchy aktivity a pozornosti.
  • Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
  • Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
  • Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
  • Laterální preference jako problém poradenský.
  • Psychologická péče o děti školního věku.
  • Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
  • Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
  • Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
  • Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Literatura
    povinná literatura
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Online. Praha: Grada Publishing, 2006, [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Online. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008. 538 stran. ISBN 9788024615387. [citováno 2024-04-23] info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 8004245269. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
přednášky, samostudium
Metody hodnocení
zápočtový test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.