MSBP_SPSP Speciální pedagogika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti a poznatky z oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na děti předškolního věku. Zaměřit se na proces edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Student získá základní dovednosti v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém předškolní péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluze, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody ve speciální pedagogice předškolního věku. Etiologie, klasifikace jednotlivých druhů postižení a znevýhodnění, možnosti intervence, aplikace na dítě předškolního věku. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Prevence, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí v předškolním věku. Přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, význam mezioborové spolupráce.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
1. Dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve školním vzdělávacím programu – seminární práce. Typ výuky: přednáška, způsob ukončení zkouškou.
Informace učitele
Seznam další odborné literatury: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. HOBDAYOVÁ, A, Tvořivé činnosti pro psychoterapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000 KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007 ISBN 978-80-1734-0 KOLLÁRIKOVÁ, Z, PUPALA.B. Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001 ISBN LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 80-7178-585-7 SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha, Portál , 1997 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 ŠAFROVÁ, A. Jak mluvíme (kapitoly o komunikaci). Brno: MU, 1994 ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha, Portál. 1999 ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte.Praha, UK 2004, ISBN 80-246-0877-4 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha 2005 Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M, BAZALOVÁ, B.,PIPEKOVÁ, J Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-8 BARTOŇOVÁ, M, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-9 BARTOŇOVÁ, M, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-9 OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. 123 s. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : PAIDO, 2007. ISBN 978-7315-145-4. 125 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.