MSBP_SPSs Seminář ke speciální pedagogice předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti předškolního věku. Student si osvojí základní terminologii v oblasti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu se bude student orientovat v přístupech k dětem se speciálnímu vzdělávacími potřebami v předškolním věku, bude orientován v možnostech spolupráce předškolních pedagogů s poradenskými pracovníky a rodiči při edukaci dětí předškolního věku s jednotlivými typy postižení.
Osnova
  • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o postižené, možnosti inkluze legislativa. Etiologie, klasifikace dětí s mentálním postižením, tělesným postižením. Edukace a přístupy k dětem se sociálním znevýhodněním. Problematika deficitů dílčích funkcí. Možnosti intervence. Podmínky předškolního vzdělávání, povinnosti předškolního speciálního pedagoga. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí v předškolním věku.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 159 s. ISBN 9788073151409. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 stran. ISBN 9788021036130. info
Výukové metody
cvičení, využití s aplikací na konkrétní kazuistiky a příklady z praxe.
Metody hodnocení
Ukončeno zápočtem, podmínka k zápočtu-80% účasti, vypracování kazuistiky.
Informace učitele
doporučená literatura - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, skolní vzdělávací program
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/MSBP_SPSs