MSBP_VYVV Education in Family

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Soňa Kudelová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course student should be able to: understand and explain essential educational questions in the family education and thein meanings;
use the information concerning of education in the family for planning of the co-operation school with the family;
create the form for the entrancy talk with parents;
make elaborated decisions concerning of the influence of the probleme solving of the family enviroments to the child´s development;
interpret the strategy of the family education;
Syllabus
  • The family as the system, its structure.
  • Styles of education.
  • Family´s role.
  • Family´s members as the educators.
  • Sense of the family´s enviroment for personal development of the child, internal and external conditions of the family education.
  • New phenomenons in the compentorary changes of teh family life.
  • Position of the child in family formaly and today.
  • Family in the laws.
  • Communication probleme: family – kindergarten.
Literature
  • BIDDULPH, Steve. Tajemství výchovy šťastných dětí. Translated by Eliška Neckařová. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009, 133 s. ISBN 9788073676513. info
  • ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. ISBN 8024608774. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 173 s. ISBN 80-7178-559-8. info
  • BŮŽEK, Antonín and Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 170 s. ISBN 8024400545. info
  • LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 223 s. ISBN 80-7178-430-3. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 251 s. ISBN 8085850753. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 248 s. URL info
  • ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 272 s. URL info
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
The course is finished by: finish seminar work, credit course
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/MSBP_VYVV