N2MK_1DID Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Předpoklady
Bakkalaureatsabschluss: 1. Einführung in die Didaktik des Deutschen als Fremdsprache 2. Seminar zur Didaktik des Deutschen als Fremdsprache, incl. Seminararbeit
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti schopni: - porozumět a vysvětlit principy a metody práce s jazykovými prostředky v cizojazyčné výuce (slovní zásoba, výslovnost, gramatika, pravopis) - na základě nabytých dovedností vytvořit vlastní návrhy na aktivity do výuky NJ Das Ziel des Faches ist die Vertiefung der Kenntnisse im Bereich der theoretischen Gundlagen der Fremdsprachendidaktik und der verwandten Disziplinen und Wissenschaften. Die Kenntnisse werden in Bezug auf ihre Anwendung in der Unterrichtspraxis besprochen und reflektiert. Die Hauptthemen des Seminars sind die Prinzipien und Möglichkeiten der Entwicklung einzelner Teilkompetenzen. Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí v oblasti teoretických východisek didaktiky cizích jazyků a jejích pomocných věd a jejich aplikace do vyučovací praxe, rozvoj dovednosti plánování, přípravy, následné analýzy a reflexe vyučovací jednotky vytváření kladného postoje k učitelské profesi. Těžiště předmětu tvoří rozšíření lingvodidaktické kompetence při nácviku a rozvoji kombinovaných jazykových prostředků.
Osnova
  • 1. jazykové prostředky vymezení pojmu / Teilkompetenzen, Begriffsbestimmung 2. slovní zásoba (metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Wortschatzarbeit (Methoden und Arbeitsformen, Lernstrategien, Übungstypologie) 3. mluvnice(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Grammatik, Methoden und Arbeitsformen, Strategien, kreative Übungstypologie und ihre Anwendung. 4. fonetika(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Phonetik und ihre Gegenstandsbereiche, methodische Prinzipien, Übungen und Unterrichtsmittel 5. pravopis(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)Rechtschreibung und ihr Stellenwert, Methoden und Formen der Übung, Übungsproduktion.
Literatura
  • Die Rhythmuslokomotive : Ausspracheübungen für Kinder. Edited by Ernst Endt - Ursula Hirschfeld. München: Goethe-Institut, 1995, 102 stran. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt, 1994, 119 s. ISBN 3468496729. info
  • MULLER, Bruno. Rechtschreibschulung. Wien: Leitner, 1964, 159 s. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
písemný test (min.65% z maximálního počtu bodů) prezentace vlastní didaktické aktivity (cvičení)
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.