NJM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Brigitte Sorger (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.) • vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1 • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1 • náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny)
Literatura
  • Planegger Kreis : Fremdsprachenunterricht, Verstehensunterricht, Wege und Ziele. Edited by Hubert Eichheim. München: Goethe Institut, 1992, 144 s. info
  • Das Fremdsprachenunterricht an den Schulen in Europa. Brüssel: Eurydice, 2001, 202 s. ISBN 2-87116-313-8. info
  • SCHIFFLER, Ludger. Interaktiver Fremdsprachenunterricht. 2. vyd. Stuttgart: Klett, 1985, 250 s. ISBN 3-12-926931-2. info
  • Fremdsprachenunterricht in Theorie und Praxis. Berlin: Langenscheidt, 1984. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Die Lehrer- und Schülerrolle im Kontext der Förderung von Lernerautonomie im Fremdsprachenunterricht. Ergebnisse einer Pilotforschung. In Beiträge zu Sprache und Sprachen 6. 1. vyd. München: LINCOM, 2008, s. 413-424. Sprachen. ISBN 978-3-89586-261-8. info
  • Aufgabenorientierung im Fremdsprachenunterricht : Festschrift für Michael K. Legutke. Edited by Andreas Müller-Hartmann - Marita Schocker- von Ditfurth - Michael Leg. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2005, 466 s. ISBN 3823361066. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Differenzierung im Fremdsprachenunterricht: Kinder mit LRS. 2009. info
  • ORTNER, Brigitte. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht : lerntheoretiischer Hintergrund und praktische Umsetzung. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1998, 195 s. ISBN 3190066299. info
  • Anders lernen im Fremdsprachenunterricht. Experimente aus der Praxis. 1. vyd. Berlin: Langenscheidt, 1989, 192 s. ISBN 3-468-49436-X. info
Výukové metody
hospitace, vlastní výuka, individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
ex NJ2MP_1VPx.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015.