NJ_G411 Cvičení z lexikologie a slovotvorby

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Vojtěch Štilec (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G411/Kombi02: Pá 5. 10. 15:00–15:50 učebna 64, Pá 19. 10. 15:00–15:50 učebna 64, Pá 2. 11. 15:00–15:50 učebna 64, Pá 16. 11. 15:00–15:50 učebna 64, Pá 30. 11. 15:00–15:50 učebna 64, Pá 14. 12. 15:00–15:50 učebna 64, T. Káňa
NJ_G411/Prez01: Čt 13:00–13:50 učebna 10, T. Káňa, V. Štilec
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Deutsch
Wissenserweiterung und -vertiefung im Bereich der deutschen und kontrastiven Lexikologie Česky

Rozšíření a upevnění znalostí z oblasti německé a kontrastivní lexikologie
Výstupy z učení
Deutsch
Am Ende des Übungszyklus können die Studierenden die sprachlichen Realisierungen der paradigmatischen (Synonymie, Opposition etc.) und syntagmatischen (v.a. Kollokationen) Beziehungen im Wortschatz praktisch im Kontext nutzen. Sie kennen und erkennen die deutlichsten lexikalischen Divergenzen zwischen Deutsch und Tschechisch. Sie können auch richtige Wortformen bilden. Darüber hinaus erweitern sie ihr Wortschatz um sämtliche Lexeme aus dem Zentrum der deutschen Sprache.

česky
Absolventi na konci cyklu cvičení dovedou rozeznat paradigmatické a syntagmatické vztahy v lexiku a umí jejich realizace prakticky zapojovat do kontextu. Znají také hlavní lexikální divergence mezi češtinou a němčinou. Dovedou také tvořit správné slovní tvary běžnými slovotvornými postupy. Během kurzu si také rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o lexémy z centra německého lexika.
Osnova
  • Lexikologie - ihr Forschungsfeld

    Wortschatz einer Sprache und seine Elemente und Kriterien ihrer Aufteilung

    Denotation und Konnotation

    semantische Analyse des Wortfeldes

    Paradigmatische (Synonymie, Hierarchie, Opposition, Homonymie; Polysemie)und syntagmatische (Kollokation, Wesenhafte Bedeutungsbeziehungen, Assoziation) Beziehungen im Wortschatz

    Bewegungen im Wortschatz (u.a. lexikalische Metaphern und Metonymien)

    Regionale Abweichungen im deutschen Standardwortschatz

Literatura
    povinná literatura
  • AMMON, Ulrich. Variantenwörterbuch des Deutschen : die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol. New York: Walter de Gruyter, 2004, lxxv, 954. ISBN 3110165759. info
    doporučená literatura
  • Lutzeier, Peter Rolf: Lexikologie. Tübingen: Stauffenburg, 1995.
  • KÁŇA, Tomáš. Sprachkorpora in Unterricht und Forschung DaF/DaZ. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 244 s. ISBN 978-80-210-7748-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7748-2014. Čítárna Munispace info
  • Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Hans Barkowski - Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010, x, 370. ISBN 9783772083228. info
  • SCHIPPAN, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer, 1992, x, 306 s. ISBN 3-484-73002-1. info
Výukové metody
Übungen, Diskussionen, (Korpus)Recherchen
Metody hodnocení
durchlaufende Überprüfung der Hausaufgaben, Bewertung einer kleineren Rechercheaufgabe

průběžné hodnocení domácích úkolů, hodnocení drobného výzkumu
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.