NJ_M405 Didaktika literatury II

Pedagogická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 8 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M405/Kombi01: Pá 18. 2. 11:00–12:50 Virtuální místnost, Pá 25. 2. 11:00–12:50 Virtuální místnost, Pá 4. 3. 11:00–12:50 Virtuální místnost, Pá 11. 3. 11:00–12:50 učebna 67, P. Pytlík, J. Veličková
Předpoklady
Interesse an der deutschsprachigen Literatur.

Česky: Zájem o německy psanou literaturu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Der Schwerpunkt des Kurses liegt auf der Entwicklung der Fähigkeit, mit literatischen Texten im Unterricht zu arbeiten.

Česky: Cílem kurzu je rozvoj schopnosti pracovat s literárním textem ve výuce.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der literarischen Texte im Unterricht.

Česky: Po absolvování předmětu bude student schopen pracovat ve výuce s texty německy psané literatury.
Osnova
  • Didaktisierung der deutschen literarischen Texte nach den Gattungen: Kurzerzählungen, Märchen, Kinderlyrik, realistische Kindergeschichte, phantastische Geschichte, Bilderbuch, Comics, Lieder etc.
  • Česky: Didaktizace vybraných žánrů německy psané literatury: krátké povídky, pohádky, lyrické žánry, realistické příběhy, fantastické příběhy, obrázkové knihy, komiksy, písničky a další.
Literatura
  • MITTERER, Nicola. Das Fremde in der Literatur : zur Grundlegung einer responsiven Literaturdidaktik. Bielefeld: Transcript, 2016, 292 stran. ISBN 9783837634228. info
  • Ich! : Idenmtität(en) in der Kinder- und Jugendliteratur. Edited by Caroline Roeder. München: Kopaed, 2009, 223 s. ISBN 9783867360807. info
  • BAROKOVÁ, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk- Universität in Brünn. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 79 s. ISBN 802103355X. info
  • PAEFGEN, Elisabeth Katharina. Einführung in die Literaturdidaktik. Stuttgart: J.B. Metzler, 1999, x, 190. ISBN 347610317X. info
Výukové metody
Seminar

Česky: seminář
Metody hodnocení
Der Kurs kann nach eigener Wahl der Teilnehmer entweder mit einem „Zapocet“ oder einem „Kolokvium“ abgeschlossen werden. Für das "Zapocet" müssen die Studierenden einen deutschsprachigen Text nach eigener Wahl im Team didaktisieren, diese Didaktisierung mit dem Team im Seminar präsentieren und anschließend schriftlich festhalten. Da es sich um Teamarbeit handelt, muss in der schriftlichen Didaktisierung genau beschrieben werden, wie sich jedes Team-Mitglied an der Ausarbeitung der Didaktisierung beteiligt hat. Für das "Kolokvium" muss zusätzlich noch eine individuelle Seminararbeit zu einer Methode der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht ausgearbeitet werden. Aktive Mitarbeit im Kurs wird erwartet.

Česky: Kurz je dle vlastní volby možno ukončit buď zápočtem nebo kolokviem. ¨ Pro ukončení zápočtem studenti ve skupině připraví didaktizaci vybraného textu z oblasti německy psané literatury pro děti a mládež, tuto didaktizaci pak v semináři odprezentují a v písemné podobě odevzdají. Vzhledem k tomu, že se jedná o skupinovou práci musí být v písemné podobě didaktizace uvedeno, jak se který člen skupiny podílel na práci. Při ukončení kolokviem studenti kromě výše uvedeného vypracují ještě seminární práci k jedné z metod práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Očekává se aktivní účast na seminářích.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.