OP3BK_SSP Sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Vlasta Kalášková (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 19. 10. 15:45–17:25 učebna 35, So 26. 10. 16:40–18:20 učebna 35, So 9. 11. 17:35–20:10 učebna 35, So 7. 12. 10:15–12:50 učebna 35
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského oboru Učitelství odborných předmětů v kombinované formě. Předpokladem pro jeho ukončení je a úspěšné složení zkoušky formou kolokvia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, drogová závislost dětí a mládeže).
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;
- definovat a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, jejich etiologii, možnosti intervence a prevence;
- vytvořit strategii odborné pomoci ve vztahu k jedinci v problémové životní situaci;
- znát zásady realizace primární prevence a být schopen takový program koncipovat.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
  • 1. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola.
  • 2. Teorie sociálních deviací, vymezení sociální patologie, deviace, patologických závislostí, rizikového chování.
  • 3. Prevence ve školách, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.).
  • 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí.
  • 5. Agrese a šikana mezi dětmi.
  • 6. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie.
  • 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
  • 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
  • 9. Postavení a úkoly výchovně-vzdělávacích institucí při prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
  • 10. Prevence ve školách, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spo¬lu¬prá¬ce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.)
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. 2002. info
  • ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita. s. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. 2005. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 194 s. ISBN 9788021045507. 2008. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál. 444 s. ISBN 80-7178-214-9. 1999. info
  • BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 310 s. ISBN 8022406856. 2001. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied. 356 stran. ISBN 8022405531. 1999. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. 2010. info
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. 1995. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 48 l. 2001. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
  • MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
  • Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén. 390 s. ISBN 80-7262-088-6. 2001. info
Výukové metody
Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky pro ukončení: Samostudium a složení zkoušky.
Informace učitele
E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1019
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.