OP3BP_DODP Instructional Science

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Timetable
Tue 14:20–15:05 učebna 24
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obecná didaktika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně-vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. 1. Interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce 2. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků, formování celé jejich osobnosti. 3. Diferenciace a individualizace práce se žáky 4. Inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky 5. Alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. 6. Základní didaktické situace, vzájemné souvislosti a zvlání elementárních didaktických dovedností. 7. Tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
Literature
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ and Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ and Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Assessment methods (in Czech)
Otázky ke zkoušce 1.Výchova, vzdělávání, vyučování, pedagogika, didaktika, školní didaktika, vzdělávání - charakteristika, formy vzdělávání, vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání, stupně (ISO). Vyučování (výuka) - charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 2.Cíle vyučování, obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Národní kurikulum. Standard základního vzdělávání. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. 3.Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení., dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 4.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, charakteristika, stupně, typy. 5.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 6.Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace .Otázka – její funkce vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 7.Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. Metody slovní. Metody názorné a pracovní. Aktivizující metody výuky. 8.Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 9.Organizace vyučování. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 10.Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 11.Příprava učitele na vyučování. 12.Klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/OP3BP_DODP