OV2BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2BP_SDE2/01: St 14:50–15:35 učebna 34, S. Lesňák
OV2BP_SDE2/02: St 13:00–13:45 učebna 37, S. Lesňák
OV2BP_SDE2/03: Po 15:45–16:30 učebna 34, S. Lesňák
OV2BP_SDE2/04: St 13:55–14:40 učebna 37, S. Lesňák
Předpoklady
( OV2BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&& NOW ( OV2BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií
Osnova
  • 1. - 2. Filosofie dějin a etika – Hegel, Marx 3. - 4. Etika a problém svobodné vůle – Schopenhauer, Nietzsche 5. - 6.Etika a lidská existence – Kierkegaard a existencialismus 7. Utilitarismus a pragmatismus 8. - 9. Biologická a psychologická inspirace v etice - Bergson, Lorenz, Fromm 10. Jonas – etika odpovědnosti; environmentální etika 11. Problém spravedlnosti - Rawls 12. Postmoderna
Literatura
  • Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Edited by Anna Remišová. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008, 894 s. ISBN 9788081011030. info
Výukové metody
Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
Metody hodnocení
Seminář. Ukončení předmětu- zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran.
Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.
Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem:
a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem,
b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem.
Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů.
Práce za druhý semestr musí být odevzdána nejpozději posledni přednáškový (zápočtový) týden. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích: ve třetím týdnu semestre odevzdání konceptu eseje, konspektu pročtené literatury a prezentace vybraného tématu (konceptu eseje: Co je dobré a naopak co je špatného na vybrané etické koncepci. Proč se podle této etiky dá a také proč se podle ní nedá v životě řídit (podložené argumenty a příklady z praxe). Každý student se musí na každý seminář písemně připravit. Nepřipravený student je hodnocen jako nepřítomný. Maximální povolený počet neomluvených absencí jsou tři. Při překročení tohoto počtu je student povinen kurs opakovat.
Informace učitele
Literatura: 1. Hegel, G. F. W.: Základy filosofie práva. Praha: Academia, 1992. s. 137-205. 2. Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 – 90. nebo - Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005. 3. Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. 4. Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993. 5. Kierkegaard, S.: Buď alebo. Bratislava: Kalligram, 2007. 6. Sartre, J. P.: Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004. (celou) a Camus, A.: Mýtus o Sysifovi. Praha: Svoboda, 1995. (celé) 7. James, W.: Pragmatismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. nebo Singer, P.: Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. nebo Mill, J.S.: Utilitarismus. Praha: Vyšehrad, 2011. 8. Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. nebo Lorenz, K.: Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000. nebo Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. nebo Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993. nebo Bergson, H.: Dva zdroje morálky a náboženství. Praha: Vyšehrad, 2007. FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990. 9. Jonas, H. Princip odpovědnosti. Praha: Oikoymenh, 1997. nebo Kohák, E.: Zelená svatozář. Praha: SLON, 2006. 11. Rawls, J.: Teorie spravedlnosti. Praha: Victoria Publishing, 1995. 12. Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. nebo Lipovetski, G.: Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.