OV2MP_VKFA Vybrané kapitoly z filosofické antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jednosemestrální kurs FA je založen na jednom z možných chápání filosofické antropologie jako způsobu filosofického myšlení, který proniká různými fil. obory s cílem jejich sjednocení v uchopení existence člověka, jeho podstaty a místa v kosmu. Na konci kursu budou studenti schopni pochopit vybrané pojmy z filosofické antropologie (viz osnova).
Osnova
  • Blok 1: Vybrané problémy z antropologie: Umění žít, Člověk sám o sobě, Člověk mezi lidmi, O lidské přirozenosti a tvořivosti. Blok 2: Vybrané kapitoly z filosofické antropologie: Co je já? Co je svět? Člověk ve světě. Člověk a svět. Problém poznání. Vědění a věda. Pravda a platnost. Nutnost a náhoda. Jednání a svoboda. Mrav, morálka a etika. Tolerance a pluralismus. Blok 3: Antropologické tendence v pedagogice.
Literatura
  • SOKOL, Jan. Slovník filosofických pojmů (Přít.) : Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. info
  • Šlosiar, Ján. Od antropologizmu k filozofickej antropológii. Bratislava. 2002
  • WOLF, Josef. Antropologie pro každý den. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2004, 301 s. ISBN 8086078426. info
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
Metody hodnocení
seminář - závěrečný seminární projekt
Informace učitele
Témata esejů: 3-4 strany, 60x30 1. Může člověk zodpovědět otázku, co činí člověka člověkem? 2. Může Já zodpovědět otázku, co je Já? (co mne činí mnou?) 3. Výsledek základní pozice: Já tady a teť. 4. Je Já zodpovědno za Nejá? 5. Dopad lidské iluze o výsledku smyslového poznání. 6. Proč svoboda vyvolává v člověku hrůzu? 7. Proč svoboda vyvolává v člověku nadšení a euforii? 8. Které z mravů by měl současný mladý člověk poslat na smetiště dějin? 9. Za peníze si lze koupit vše. 10.Za peníze si nelze koupit vše. 11.Důvod inflace pojmu tolerance ve sdělovacích prostředcích, politice, výchově...
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/OV2MP_VKFA