OV2MP_VKFA Philosophical Anthropology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Erika Vonková (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Timetable
Wed 7:00–8:40 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Jednosemestrální kurs FA je založen na jednom z možných chápání filosofické antropologie jako způsobu filosofického myšlení, který proniká různými fil. obory s cílem jejich sjednocení v uchopení existence člověka, jeho podstaty a místa v kosmu.
Syllabus (in Czech)
  • Blok 1: Vybrané problémy z antropologie: Umění žít, Člověk sám o sobě, Člověk mezi lidmi, O lidské přirozenosti a tvořivosti. Blok 2: Vybrané kapitoly z filosofické antropologie: Co je já? Co je svět? Člověk ve světě. Člověk a svět. Problém poznání. Vědění a věda. Pravda a platnost. Nutnost a náhoda. Jednání a svoboda. Mrav, morálka a etika. Tolerance a pluralismus. Blok 3: Antropologické tendence v pedagogice.
Literature
  • SOKOL, Jan. Slovník filosofických pojmů (Přít.) : Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. info
  • Šlosiar, Ján. Od antropologizmu k filozofickej antropológii. Bratislava. 2002
  • WOLF, Josef. Antropologie pro každý den. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2004, 301 s. ISBN 8086078426. info
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
Assessment methods (in Czech)
Témata esejů (3 str.): 1. Může člověk zodpovědět otázku, co činí člověka člověkem? 2. Může já zodpovědět otázku, co je já? 3. Výsledek vzákladní pozice Já: Já tady a teť. 4. Je Já zodpovědno za Nejá? 5. Dopad lidské iluze o výsledku smyslového poznání. 6. Proč svoboda vyvolává v člověku hrůzu? 7. Proč svoboda vyvolává v člověku nadšení a euforii? 8. Které z mravů (obyčejů) by měl současný mladý člověk poslat na smetiště dějin? 9. Za peníze si lze (nelze) koupit vše. 10.Důvod inflace pojmu tolerance v médiích, politice, vzdělání, výchově...
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/OV2MP_VKFA