OVp108 Estetická výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp108/01: Po 13:00–14:50 učebna 30, R. Rybář
OVp108/02: Po 18:00–19:50 učebna 30, R. Rybář
OVp108/03: St 18:00–19:50 učebna 30, R. Rybář
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pojem estetiky, její vznik a struktura. Hlavní problémy estetiky jako vědní disciplíny. Základní estetické pojmosloví. Poznání základních zdrojů a podstaty estetična. Seznámení se základními etapami vývoje estetického myšlení. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vysvětlit základní pojmy uměnovědy a estetiky společně s vybranými úseky z dějin estetického myšlení a bude schopen porozumět vybraným úsekům estetického myšlení.
Osnova
  • 1. Co je to estetika a k čemu slouží? 2. Estetika a její předmět 3. Úvod do dějin estetického myšlení 4. Stručné dějiny světového a českého estetického myšlení 5. Vkus versus nevkus (umění versus kýč) 6. Inspirující vliv dětského umění, nebo „umění na okraji“, nebo „syrové umění“ J. Dubuffeta či „umění duševně chorých“ 7. Psychologické metody ovlivňování člověka prostřednictvím umění (arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, biblioterapie, tanec a pohybová terapie, aj.) 8. Estetika a média či nové informační technologie 9. Komercionalizace estetiky (komerční využívání estetiky - reklama, sport, snobismus) 10. Ideál krásy v dějinách evropské civilizace 11. Významný přínos vybrané osobnosti, nebo díla pro vývoj estetiky nebo dějin umění 12. Význam symbolů, nebo barev v životě člověka nebo umění
Literatura
  • Heiddegger, M.: L ̓origine de ĺ̓ oeuvre d ̓art, Gallimard, 1980. (Zrození uměleckého díla)
  • Leonardo da Vinci: Traité de la peinture, Berger-Levrault, 1987. (Úvahy o malířství)
  • RYBÁŘ, Radovan. Umění jako výchova ke svobodě a humanismu. In Minaričová, K. a Štěrba, R. Teoretické reflexe výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český text). První. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2013, s. 133-172. Občanstvo - výchova. ISBN 978-80-223-3534-8. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění. In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, s. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění. In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, s. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
  • PTÁČKOVÁ, Brigita a Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
  • BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 s. ISBN 80-7204-184-3. info
  • KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Vyd. 2., rozš. Praha: Torst, 2000, 292 s. ISBN 8072151282. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, s. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
  • ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století : Mimesis - Fikce - Distance. Praha: Gryf, 1996, 109 s. info
  • RYBÁŘ, Radovan a Magdalena BUCHTOVÁ. Základy estetiky a kultury. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996, 17 s. ISBN 8072040022. info
  • CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
  • GILBERTOVÁ, Katharine Everett a Helmut KUHN. Dějiny estetiky [Gilbertová, 1965]. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965, 502 s. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Kolokvium (prezentace domácího úkolu); písemný vědomostní test, náhradou nastudovaná kniha.
Informace učitele
Z estetiky náhradou napsat seminární práci na níže uvedené téma v rozsahu 3-5 normostran vlastního textu s uvedením použitých informačních zdrojů (může se zaslat mailem). Seznam témat: 1. Estetika a její předmět 2. Estetika a umění (reflexe tradičního, nebo současného umění) 3. Výběr z dějin evropského estetického myšlení 4. Výběr z dějin českého estetického myšlení 5. Vkus versus nevkus (umění versus kýč) 6. Inspirující vliv dětského umění, nebo „umění na okraji“, nebo „syrové umění“ J. Dubuffeta či „umění duševně chorých“ 7. Psychologické metody ovlivňování člověka prostřednictvím umění (arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, biblioterapie, tanec a pohybová terapie, aj.) 8 Estetika a média či nové informační technologie 9. Komercionalizace estetiky (komerční využívání estetiky - reklama, sport, snobismus) 10. Ideál krásy v dějinách evropské civilizace 11. Významný přínos vybrané osobnosti, nebo díla pro vývoj estetiky nebo dějin umění 12. Význam symbolů, nebo barev v životě člověka nebo umění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.