PDR_APOD Obecné otázky oborových didaktik

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy;
propracovat instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu;
cílem předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu
Osnova
  • Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Oborová didaktika. Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
Informace učitele
BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J.. ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, č. 1, s. 23-37. ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK, 1981. DRAHOVZAL, J. et. al. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1992. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělání. Praha : SPN, 1975. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělání. Brno : Paido, 2005. CHODĚRA, R. Didaktika, obecná didaktika, metadidaktika? Pedagogika, 2002, č. 1, s. 36-40. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. KOUDELA, J. Didaktika ekonomických předmětů. Praha : SPN, 1984. MALÍŘ, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory. Praha : Academia, 1971. MAŇÁK, J. Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. SLAVÍK, J. Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 2003, č. 2, s. 137-140. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2004, č. 4, s. 336-353. SUP, J. K aktuálním pojmům didaktik odborných předmětů. Brno : VUT, 1982. ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sb. z konf. Brno : MU, 2004. ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.