PR_Mod2a The legislative framework for the activities of the school preventist 1

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (lecturer)
PaeDr. Jan Mikáč (lecturer)
Mgr. Michaela Veselá (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
PR_Mod2a/01: Fri 27. 9. 9:00–14:50 učebna 34, T. Kohoutek
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will be able to explain the laws and directives, forming the legal framework for the school preventist work. They will be able to clarify each of the specific cases and interpreting their relationship to the legal standard for the analysis of specific student behaviors. They will be able to competently propose specific measures and analyze its implications.
Syllabus
  • Act No. 94/1933 Coll. On the family, as amended
  • Act No. 167/1998 Coll.
  • On addictive substances Act No. 101/2000 Coll. On the protection of personal data, as amended
  • Act No. 258/2000 Coll. On the protection of public health
  • Act No. 109/2002 Coll. On institutional education or trade school education in facilities and preventive educational care in school facilities, as amended legislation
  • Act No. 218/2003 Coll. Liability for unlawful acts of youth and justice matters Youth and amending certain Acts (Act on Juvenile Justice)
Literature
  • Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané (Čj.: 25 884/2003-24)
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízeních (Čj.: 28 275/2000 -22)
  • Sbírka zákonů ČR http://www.sbcr.cz/
  • •Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012 http://www.msmt.cz/_DOMEK/default.asp?CAI=2945
  • Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních (Čj.: 29 159/2001-26)
  • Strategie prevence kriminality na léta 2008 - 2011 http://www.mvcr.cz/prevence/system/vlada/2004/index.html
  • Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance (Čj.: 14 423/99-22)
  • Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (Čj.: 10 194/2002-14)
  • Národní strategie protidrogové politiky na období 2005 až 2009 http://wtd.vlada.cz/urad/urad_postaveni.htm
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a TV k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ( č.: 20 006/2007-51 ze dne 16.10.07) zdroj: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/vestniky/MSMT11_07.pdf
Teaching methods
lectures, class discussion, model problem solving, presentations by professionals in the sector, homeworks, reading
Assessment methods
written test (70% success rate), active participation in lessons (75%)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/PR_Mod2a