PS_0004 Kariérní poradenství

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Ježková (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu bude přiblížit studentům multidisciplinární obor kariérového poradenství. Ukážeme studentům, co obnáší práce kariérového poradce na základních a středních školách, ale také, jak může vypadat práce s dospělou klientelou.
Výstupy z učení
Posluchači budou seznámeni s moderním pojetím kariérového poradenství, které v současném, rychle se měnícím světě, začíná nabývat na významu a důležitosti.
Osnova
  • Výuka proběhne ve třech blocích, které pokryjí následující témata: 1. Úvod do problematiky oboru, vysvětlení základních pojmů, pohled do historie kariérového poradenství, vývoj k současnému pojetí kariérového poradenství v celoživotní perspektivě, multidisciplinární přesahy oboru, základní teorie v kariérovém poradenství, kdo je kariérový poradce, kvalifikační požadavky pro výkon tohoto povolání, situace kariérového poradenství v Čechách, techniky na mapování profese učitele/kariérového poradce 2. Kariérové poradenství jako jedno ze specifických typů poradenství, zásady moderního poradenství, fáze poradenského procesu, etické aspekty a dilemata poradenství, specifika poradenství s dětmi a mladistvými, poradenství ve školním prostředí, obtížné a problematické situace a jak je zvládnout, kazuistiky, praktický nácvik vedení rozhovoru. problematika volby povolání a rozvoj kompetencí potřebných pro pohyb na trhu práce, informace o trhu práce, úloha kariérového poradce/školy při rozvíjení kompetencí typu: time management, plánování atd., kompetence přenositelné mezi různými zaměstnáními, praktický nácvik rozvoje kompetencí.
Literatura
  • Příručka k volbě povolání. Co by měl znát výchovný poradce na základní škole. Hlaďo Petr. Vysočina Education 2014.
  • Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace. DZS pro Centrum Euroguidance, 2013.
  • Volba povolání bez předsudků. Metodika projektového dne pro základní školy. Gender Studies, o. p. s., 2014
  • Potřeby znalostí a dovedností v Evropě. Výhled do roku 2020.DZS MŠMT pro Centrum Euroguidance, 2009
  • Esencia práce - Alchýmia navigácie pri hladaní povolania, Diener Thomas Bratislava 2007
  • Průvodce kariérou pro školy. Zpráva o efektivním kariérovém poradenství. DZS pro Centrum Euroguidance, 2012
Výukové metody
přednášky, domácí studium, diskuse
Metody hodnocení
zápočet, aktivní účast (alespoň 2 bloky), seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.