Pd1BP_TMP Technology talking manifestation

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable
Thu 13:25–14:10 učebna 19
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Practice of basic components of speech-technique - work with breathing, resonance, correct articulation and pronountiation.Analysis and correction of mistakes in ordinary speech. 1. Technique of speech - analysis and prevention 2. Breath-exercises 3. Voice-exercises 4. Articulation-exercises 5. Games in teaching TMP At the end of the course, the students will be able to: Use the psychosomatic skills. Use all the possibilities of voice and body to communicate and act psychophysically. Express by the behaviour – by acts, speech, expressions – their own experiences – cognition, feelings and aims. Use distinctive exercises (breathing, speeches and motion), plays - to develop skills to use voice and body when communicating and behaviour at a play or at a stage.
Syllabus
  • 1. Technique of speech - analysis and prevention 2. Breath-exercises 3. Voice-exercises 4. Articulation-exercises 5. Games in teaching TMP
Literature
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006. info
  • MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika :manuál komunikačních dovedností. 3. vyd. Praha: Professional publishing, 2002, 152 s. ISBN 80-86419-31-2. info
  • COBLENZER, Horst and Franz MUHAR. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Translated by Lenka Fišerová. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. ISBN 8085883821. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 pp. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes - texty (Artistic elocution - texts). 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 pp. ISBN 80-7204-180-0. info
  • Recitujeme-- : repertoárový sborník pro dětský přednes. Edited by Vratislav Kubálek. Praha: Albatros, 1980. info
  • Recitujeme- : repertoárový sborník pro kolektivní a sólový dětský přednes. Edited by Vratislav Kubálek. 1. vyd. Praha: Albatros, 1977, 342 s. URL info
  • DISMAN, Miloslav and Vratislav KUBÁLEK. Dětský přednes a dramatický projev. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 157 s. URL info
Assessment methods
Credit. Participation in recitation contests, attendance 80%, activity in seminars.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Součástí předmětu jsou praktická cvičení na základní škole.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/Pd1BP_TMP