Pd1MP_PADV Projekty a dramatická výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/4/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Čt 13:25–16:55 učebna 19
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice projektového vyučování v dramatické výchově, o vztahu projektů a dramatické lekce, o zařazení lekce DV do projektu apod.; dále pak osvojení dovedností plánovat projekt na určité téma a vhodně využít metod a technik dramatické výchovy k jeho realizaci; práce na společném projektu a jeho realizace. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat základní pojmy projektového vyučování. Vysvětlit rozdíly mezi projekty v dramatické výchově, projektovým vyučováním a tematickým vyučováním. Plánovat dramatický projekt. Realizovat dramatický projekt. Zhodnotit realizovaný projekt.
Osnova
  • 1. Srovnání cílů projektového vyučování a dramatické výchovy. 2. Druhy projektů. 3. Strukturované drama. 4. Zhlédnutí projektu v praxi (Studio dramatické výchovy Labyrint) 5. Plánování společného projektu. 6. Kroky projektu. 7. Realizace projektu v praxi. 8. Hodnocení projektu. 9. Reflexe.
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka. In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. první. Brno: MSD s.r.o, 2007, s. 57-81. ISBN 978-80-86633-93-0. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
Výukové metody
seminář, zápočet,přímé pozorování, reflexe zhlédnutého projektu, práce v týmu, samostatná práce, realizace projektu, hodnocení
Metody hodnocení
skupinový projekt, realizace skupinového projektu, plánování individuálního projektu
Informace učitele
KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : PG Centrum, 1994. ISBN neuvedeno. VALENTA, J. a kol. Pohledy Projektová metoda ve škole i za školou. Praha : Artama, 1994. ISBN VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In : Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10.. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D.: Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001 MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J.: Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Součástí bude praktická práce s dětmi na základní škole.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2011.