Pd1ZK_DCP2 Didaktika čtení a psaní II

Pedagogická fakulta
jaro 2000
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslava Novotná (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslava Novotná
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
Pd1ZK_DCP1 Didaktika čtení a psaní I
Předpokladem je absolvování podzimního semestru ukončeného zápočtem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Cíle vyučování čtení v osnovách programů schválených MŠMT. Čtení jako součást výuky českému jazyku v primární škole.
  • Faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost.
  • Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Problematika tichého a hlasitého čtení.
  • Čtení s porozumění jako cíl a prostředek dalšího vzdělávání.
  • Čtení a jeho vliv na rozvoj kognitivního procesu.
  • Pedagogické a psychologické aspekty rozvoje čtenářských dovedností. Zpracování informací, kódování a dekódování signálů.
  • Práce se souvislým textem (vyprý ávění, výklad, pouzie, dokumenty)a s nesouvislým textem (diagramy, obrázky, tabulky, grafy)
  • Diagnostika porozumění, práce se standardizovanými a nestandardizovanými testy,
  • Nestandardizované testy, tvorba otázky jako diagnostického prostředku.
Literatura
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1994, 91 s., pří. info
  • SRNCOVÁ, Jana. Levorukost u dětí předškolního a mladšího školního věku. 1990, 98 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Praha: SPN, 1988. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 224 s. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Vydání 1. Praha: Avicenum, 1983, 198 stran. info
  • BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočateční čtení a psaní. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1981, 102 s. info
  • PENC, Václav. Metodika psaní : prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 91 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005.