PdB_VPSP Developmental Psychology for Social Teachers

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
NOW ( PdB_VPPR Developmental Psychology Pract )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE, PŘEDMĚT, ZÁKLADNÍ POJMY (vývoj, vývojová změna, způsob realizace psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje, fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, biogenetický zákon, kvantitativní a kvalitativní změna v psychickém vývoji, adaptace, asimilace, akomodace, J. Piaget, evoluce, involuce, Ch. Darwin, (i)reversibilní změna, regrese, maturace, vývojová fáze, vývojový mezník, kritické a senzitivní období, imprinting, etologie, K. Lorenz, pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie)
  • 2. ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE (exogenní a endogenní faktory psych. vývoje, exogenistické, endogenistické a interakční teorie determinace psych. vývoje, J.B. Watson, B.F. Skinner, S. Freud, A. Freudová, A. Adler, J. Piaget, A. Gesell, K. a CH. Bühlerovi, Erikson ..., hereditarismus, environmentalismus, genotyp, fenotyp, heredita, heritabilita, geny, polygeny, reakční norma genotypu, faktory sociokulturního prostředí, socializace, socializační činitelé, "vlčí děti", psychologické důsledky specifické deprivace, specifické působení rodiny, základní dimenze výchovného působení, výchovné styly, nevhodné styly výchovy)
  • 3. PERIODIZACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE ((dis)kontinuální proces změn, životní období (stadia, fáze, etapy), biologické, sociální a psychologické periodizační systémy, periodizace (např.) Piagetova, Freudova, Eriksonova, biodromální pojetí psych. vývoje, vývojová krize, koncepce objektových vztahů, R. Spitz)
  • 4. - 11. CHARAKTERISTIKA A PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA:
  • 4. OBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NOVOROZENECKÉ
  • 5. OBDOBÍ KOJENECKÉ
  • 6. OBDOBÍ BATOLETE
  • 7. OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍ
  • 8. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
  • 9. PUBESCENCE
  • 10. ADOLESCENCE
  • 11. DOSPĚLOST, STÁRNUTÍ A STÁŘÍ
  • (Celková charakteristika, charakteristika z hlediska vývoje emocionálního, sociálního (příp.morálního), kognitivního, psychomotorického, zasazení do kontextu periodizace, pedagogické souvislosti psychologických zvláštností jednotlivých období)
  • 12. METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
  • 13. NĚKTERÉ APLIKACE VÝVOJOVĚ PSYCHOLOGICKÝCH POZNATKŮ
Literature
  • Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/PdB_VPSP