PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, a výsledky dokázali interpretovat.
Osnova
  • Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky. Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy. Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka. Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem. Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.
Literatura
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
  • LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 161 s. ISBN 9788070419809. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • ZUBÍKOVÁ, Erika. Didaktické testy a testování ve škole. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 96 s. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Didaktické testy. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996, 26 s. ISBN 8072040189. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír a Ludvík EDELSBERGER. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
Výukové metody
samostatná práce, konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Student si zvolí oblast pedagogické diagnostiky, která je ve vztahu tématu jeho disertační práce. Zpracuje přehledovou studii výzkumů provedených ve zvolené oblasti se zaměřením na jejich cíle, metody a výsledky, a provede jejich kritickou analýzu. Přehledová studie je východiskem pro ústní část zkoušky.
Informace učitele
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Bratislava : Práca, 1999. HRABAL, V., st., HRABAL, V., ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999 LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ZELINA, M. Rozhovor vo výchove, poradenstve a na vyučovaní. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1990.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.