PdZ001 Edupreneurship

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Fico (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PdZ001/01: Út 10. 3. 9:00–14:50 kancelář vyučujícího, Út 24. 3. 9:00–14:50 kancelář vyučujícího, J. Nehyba
Předpoklady
Students are able to read, write and communicate in English language.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
The goals of the course are: *to explain the terminology about Entrepreneurs, Social Entrepreneurs, Edupreneurship, Entrepreneurial Approach in Education, Entrepreneurial learning and teaching, Entrepreneurial competency… * to learn to recognize the signs of Social Entrepreneurship Projects or Edupreneurship Projects and prove their impact *to introduce Social Entrepreneurship Project in Czech Republic and share experience with other countries * to discuss the Edupreneurship like frame for inovation of education
Výstupy z učení
Outcomes: - students know basic terminology in area of edupreneurship. - students know overview of examples of eduprenerial projects in other country.
Osnova
  • Main topics (syllabus): 1. Terminology in entrepreneurship: What social entrepreneurship and edupreneurship mean, entrepreneurial approach and entrepreneurial competences. 2. What opportunities are available for entrepreneurial person. Everything about Social impact award. 3. Block of Experts. Interesting meeting with experts from practice. 4. Which social entrepreneurship project from my country give me meaning. Presentation of some inovative edupreneurship project from various countries with impact of their benefits for social community. Discussion of their social impact and additional value. 5. Possible of the visit: FebLab BRNO, Impact Hub, JIC,... .
Literatura
    povinná literatura
  • Entrepreneurship education at school in Europe. (2016). Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • DIMOV, Dimo. The reflective entrepreneur. New York, NY: Routledge, 2017, xvi, 85. ISBN 9780415785723. info
    doporučená literatura
  • BESSANT, J. R. a Joseph TIDD. Innovation and entrepreneurship. Third edition. Chichester: Wiley, 2015, xviii, 524. ISBN 9781118993095. info
  • TIDD, J.J. a J. R. BESSANT. Managing innovation :integrating technological, market and organizational change. 4th ed. Chichester: John Wiley & Sons, 2009, 622 s. ISBN 978-0-470-99810-6. info
    neurčeno
  • Hokanson, B., & Gibbons, A. (2014). Design in Educational Technology: Design Thinking, Design Process, and the Design Studio. Cham: Springer International Publishing.
Výukové metody
Lectures, discussion, presentation.
Metody hodnocení
Assessment is largely based on active participation in the course. Active participation means that the students get involved in discussions, submit their presentation in written and oral form, have 100% attendance. Students draw up a summary of the lecture given by an expert in written form, min. one A4 page. Students will prepare a presentation of the selected innovative project according to the assignment and insert it in IS within a specified deadline. The student personally presents the selected project in English language (10-15 minutes presentation) and discusses its social impact with other students.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Cíle: Hlavní cíl je vytvořit konkurenceschopný projekt z edukačního prostředí který bude mít prokazatelný sociální impakt. Studenti se seznámí s tím, co je podnikavost a prohloubí své poznatky v oblasti sociálního podnikání. Budou schopni samostatně vypracovat návrh projektu, který se bude moci ucházet o dotaci na realizaci v soutěži Social Impact Awards. Výstupy: Studenti budou znát základní terminologii z oblasti podnikavosti, sociálního podnikání a budou vědět možnosti jak zrealizovat vlastní projekty v podmínkách České republiky. Osnova: 1. blok- Seznámení se základními pojmy, zasazení do edukačního prostředí, identifikace příležitostí, klíčové kroky k realizaci nápadů, identifikace překážek a jak se s nimi vypořádat. 2. blok- Proces tvorby projektu se sociálním dopadem a tvorba vlastních projektů. 3. Individuální konzultace s vyučujícím nebo expertem. Výukové metody: přednáška, diskuse, brainstorming, cases Metody hodnocení: 100% účast, odevzdání projektu a jedna konzultace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.