R2MP_DLP1 Dětská literatura 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Danuše Kšicová, DrSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Předpoklady
Dobrá znalost ruštiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: uvedení do problematiky dětské literatury; přiblížení vztahu folkloru a dětské literatury; osvojení si historie ruské literatury pro děti; porozumění vztahu dětské literatury a jiných druhů umění; četba čelných reprezentantů ruské dětské literatury
Osnova
  • Osnova dětské literatury 1. Periodizace ruské dětské literatury od středověku do počátku 21. stol. 2. Didaktická a estetická funkce dětské literatury 3. Význam a role folkloru v dětské literatuře 4. Dějiny dětské literatury 1. pol. 19. stol. (A. Puškin, M. Lermontov, V. Odojevskij, P. Jeršov, V. Gogol) 5. Dějiny dětské literatury 2. pol. 19. stol. (I. Turgeněv, N. Někrasov, L. N. Tolstoj, V. Garshin, V. Korolenko, A. P. Čechov) 6. Dětská literatura začátku 20. století (M. Gorkij, K. Balmont) 7. Básnická tvorba K. Čukovského pro děti 8. Dětská tvorba D. Charmse 9. Tvorba S. Maršaka 10. Dětská dobrodružná beletrie v Rusku (V. Katajev, A. Rybakov, V. Kavěrin) 11. Dílo A. Gajdara 12. Povídky N. Nosova, román Saši Sokolova
Literatura
  • JELÍNKOVÁ, J. Čítanka z ruského folklóru. Brno : MU, 1991. 163 s. ISNB 80-210-0234-4.
  • MATHAUSEROVÁ, S. Povídky ze Staré Rusi. Praha : Odeon, 1984. 330 s. 13/32 01-058-84.
  • ŠVANKMAJER, M. Dějiny Ruska. Praha : NLN, 1995, s. 9-205. ISBN 80-7106-128-X.
  • Dětskaja literatura. Moskva : Vysšaja škola, 2004. 552 s. ISBN 5-06-004536-6.
  • POSPÍŠIL, I. Panoráma ruské literatury. Boskovice : Albert, 1995, s. 5-20, 81-115, 289-300. ISBN 80-85834-04-9.
Metody hodnocení
Ústní kolokvium v ruštině. Jeho součástí je četba (alespoň 3 knihy) a napsání eseje: 9000 znaků, soupis použité literatury, ruské resumé.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=3764;kod=ZS1MK_RDL2;furl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2008%2FZS1MK_RDL2%2F
Otázky z dětské literatury
1 Сказка, её жанры, собиратели сказок. Своеобразие литературной сказки, её авторы. Сказка и её детский восприниматель.
2 Русские былины и исторические песни, баллада в фольклоре и литературе. Восприятие даннх жанров детским читателем.
3 Специфика русской народной песни (календарные и обрядовые песни). Песня в жизни ребенка и взрослого человека в прошлом и настоящем.
4 Народная и литературная драма. Русский народный театр, история русского официального театра. Значение театра для ребенка и подростка.
5 Проблематика Слова о полку Игореве. Повесть временных лет – значение знания историин для детей и взрослых.
6 Детский фольклор.
7 Становление и развитие детской литературы в России.
8 Произведения русских классиков, интересные для детей (В. А. Жуковский, А. С. Пушкин, А. Погорельский, Н. В. Гоголь, И. С. Тургенев, Ф. М. Достоевский, Л. Н. Толстой и др.)
9 Русская поэзия 19-20 вв. – детям ( Н. А. Некрасов, К. Д. Бальмонт, В. Маяковский, К. И. Чуковский, О. Мандельштам и др.)
10 Литература для детей и о детях (Л. Н. Толстой, М. Горький, , С. Я. Маршак, Д. Хармс, А. П. Гайдар, Л. Ф. Петрушевская, С. Соколов и др. – по собственному выбору).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.