RJ2000 Didaktika ruštiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2000/01: Út 9:20–10:05 učebna 62, O. Bobrzyková
RJ2000/02: Pá 13. 10. 14:50–16:30 učebna 62, Pá 10. 11. 14:50–16:30 učebna 62, Pá 15. 12. 14:50–16:30 učebna 62, O. Bobrzyková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na proces učení se cizímu jazyku – ruštině a proces osvojování ruštiny na českých základních školách. Teoretická východiska prezentovaná v semináři jsou následně přímo propojena s možnostmi praktické aplikace ve výuce ruského jazyka. V předmětu je též reflektována Učitelská praxe 1.
Cílem úvodního semináře k didaktice ruského jazyka je seznámit studenty s lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické. Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kutikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Teorie osvojování cizího jazyka – ruštiny v návaznosti na teorie osvojování mateřského jazyka.
  • 2. Klasické a alternativní směry ve výuce ruštiny.
  • 3. Bilingvismus, multilingvismus a jazykový transfer ve výuce cizího jazyka.
  • 4. Výuka ruštiny na základních školách, faktor věku a diferenciace výuky ruštiny.
  • 5. Učební styly. Strategie vyučování ruštiny.
  • 6. Strategie učení. Specifika výuky ruštiny.
  • 7. Žáci se specifickými potřebami učení ve výuce ruského jazyka.
  • 8. Učitel ruského jazyka v praxi. Profesní rozvoj.
  • 9. Profesní sebereflexe. Individualita učitele.
  • 10. Studentské portfolio. Složky, materiály.
  • 11. Ruština jako druhý cizí jazyk. Kurikulární dokumenty.
  • 12. Rozvrh výukové hodiny. Problematická místa struktury vyučovací hodiny.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia. 209 s. ISBN 8020012133. 2006. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus. 250 stran. ISBN 8070411740. 2003. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. 2015. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. 2013. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 299 stran. ISBN 9788021057098. 2011. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF. s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. 2007. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress. 196 s. ISBN 8023874829. 2001. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Studenti prezenčního studia - povinná docházka (80%).
Ústní kolokvium v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.