RJ2001 Didaktika ruštiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2001/Kombi01: Pá 22. 2. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 8. 3. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 22. 3. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 5. 4. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 26. 4. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 10. 5. 14:00–15:50 učebna 56, O. Bobrzyková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2
Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu si studenti upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. Studenti také budou schopni aplikovat nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Lingvistické kompetence a jejich role v komunikaci.
  • 2. Řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 3. Receptivní řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 4. Produktivní řečové dovednosti.
  • 5. Komunikativní kompetence. Mluvený projev.
  • 6. Výslovnost a problematika učení fonetiky na ZŠ.
  • 7. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny.
  • 8. Rozvoj poslechových strategií. Tzv. audirovanije.
  • 9. Pravopis a metody výuky. Specifika psané azbuky.
  • 10. Gramatická kompetence, práce se slovní zásobou.
  • 11. Problematika práce s chybou ve výuce ruštiny, tradiční a nové pojetí.
  • 12. Učitel ruského jazyka, postavení, profesní rozvoj a perspektivy. Studentské portfolio.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. 209 s. ISBN 8020012133. [citováno 2024-04-24] info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Online. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. xviii, 267. ISBN 8024414252. [citováno 2024-04-24] info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Online. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 250 stran. ISBN 8070411740. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. Online. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. [citováno 2024-04-24] URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. [citováno 2024-04-24] info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Online. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. [citováno 2024-04-24] info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. Online. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007. s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. [citováno 2024-04-24] info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Online. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001. 196 s. ISBN 8023874829. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Studenti prezenčního studia - povinná docházka (80%).
Ústní kolokvium v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.