RJ2BK_RMS1 Seminář z ruské moderní a postmoderní literatury

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.5. 6. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Kudrjavceva Malenová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Lenka Odehnalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2BK_RMS1/01: Pá 2. 3. 9:20–11:00 učebna 57, Pá 23. 3. 14:50–16:30 učebna 4, Pá 6. 4. 9:20–11:00 učebna 4, L. Odehnalová
Předpoklady
Dobrá znalost ruštiny, úroveň B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu by měli být studenti schopni rozumět základním uměleckým proudům a směrům ruské literatury druhé poloviny 20. století. Dále by měli být schopni pochopit a analyzovat díla nejvýraznějších ruských literárních osobností daného období. Seminář prakticky doplňuje a prohlubuje přednášku z ruské moderní a postmoderní literatury (RMP2).
Osnova
  • Seminář se zaměřuje na vybrané kapitoly z ruské literatury daného období.
  • 1. Válečná próza (Někrasov, Simonov). Vesnická próza (Těndrjakov, Šukšin, Rasputin, Astafjev).
  • 2. Táborové téma a GULAG v ruské literatuře (Solženicyn, Šalamov). Cesty poststalinské literatury.
  • 3. Písňová lyrika. Ruská autorská píseň (Okudžava, Vysockij, Galič). Rocková poezie (Ševčuk, Grebenščikov, Coj).
  • 4. Literatura po roce 1985 – tzv. „navrácená literatura“ (Achmatovová, Platonov aj.).
  • 5. Literatura ruské emigrace (Nabokov ad.).
  • 6. Literatura nové vlny. Petruševskaja, Ven. Jerofejev, Vik. Jerofejev, Sorokin ad.
  • 7. Postmodernismus, konceptualismus ad. Netradiční poetika současných textů. Současná ruská poezie, próza a drama (Griškovec).
  • Cílem semináře je seznámit studenty se základními tvůrčími proudy, směry a osobnostmi, s jejich artefakty, vést posluchače k samostatné interpretaci uměleckého textu. Seminář navazuje na přednášku z ruské literatury 20. a počátku 21. století a slouží k prohloubení získaných znalostí. Akcentovány jsou historicko-politické události jako formující faktor literárního procesu.
Literatura
    doporučená literatura
  • HRALA, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 767 s. ISBN 9788024612010. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Slovník ruských, ukrajinských a běloruských spisovatelů. 1. vyd. Praha: Libri, 2001, 680 s. ISBN 8072770683. info
  • DOHNAL, Josef, Ivo POSPÍŠIL a Galina Pavlovna BINOVÁ. Panoráma ruské literatury. In Panoráma ruské literatury. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1995, 415 s. ISBN 80-85834-04-9. info
    neurčeno
  • RYČLOVÁ, Ivana. Ruské dilema : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vydání. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2006, 221 stran. ISBN 8073250632. info
  • SOVÁKOVÁ, Jana a Miroslav ZAHRÁDKA. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 73 s. ISBN 80-7082-589-8. info
  • MIKULÁŠEK, Miroslav, Dušan ŽVÁČEK a Miroslav ZAHRÁDKA. Současná sovětská literatura : próza, poezie, drama. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1984, 193 s. URL info
Výukové metody
V průběhu semestru četba doporučené literatury, samostudium, prezentace na semináři.
Metody hodnocení
Ústní zápočet založený na probrané látce, zpracování a odevzdání prezentace na zadané téma.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Seminář je praktickým doplněním povinného předmětu RMP2 a jeho registraci důrazně doporučuji. 6 bezkontaktních hodin je věnováno četbě literárních děl daného období dle seznamu povinné četby a přípravě seminární práce. Na seminářích studenti průběžně přednášejí odborné referáty a rozbory literárních děl 20./21.století podle vlastního výběru, jenž je korigován vyučujícím. Po každé takové prezentaci následuje řízená diskuse k dané problematice. Při přípravě a vypracovávání referátů je kladen důraz na komplexní analýzu myšlenkové i morfologické stránky textu, na využití primární i sekundární literatury a na schopnost utvářet vlastní kritický názor. Seminární výuka je ukončena ústním zápočtem, jehož nedílnou součástí je prověrka četby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.