RJc001 Didaktika ruštiny 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJc001/01: St 11:00–11:50 učebna 62, J. Krejčí
RJc001/02: Út 13:00–13:50 učebna 62, T. Savchenko
RJc001/03: Pá 19. 3. 16:00–17:50 učebna 60, Pá 9. 4. 14:00–15:50 učebna 62, Pá 23. 4. 16:00–17:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 30. 4. 14:00–15:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 7. 5. 16:00–17:50 učebna 60, Pá 21. 5. 14:00–15:50 učebna 60, J. Krejčí
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2 Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu si studenti upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. Studenti také budou schopni aplikovat nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Lingvistické kompetence a jejich role v komunikaci.
  • 2. Řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 3. Receptivní řečové dovednosti ve výuce ruštiny.
  • 4. Produktivní řečové dovednosti.
  • 5. Komunikativní kompetence. Mluvený projev.
  • 6. Výslovnost a problematika učení fonetiky na ZŠ.
  • 7. Psaní. Formy a možnosti v současné výuce ruštiny.
  • 8. Rozvoj poslechových strategií. Tzv. audirovanije.
  • 9. Pravopis a metody výuky. Specifika psané azbuky.
  • 10. Gramatická kompetence, práce se slovní zásobou.
  • 11. Problematika práce s chybou ve výuce ruštiny, tradiční a nové pojetí.
  • 12. Učitel ruského jazyka, postavení, profesní rozvoj a perspektivy. Studentské portfolio.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 stran. ISBN 9788021057098. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Ústní zápočet v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.