RJc035 Seminář ze syntaxe ruštiny 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJc035/01: Pá 21. 2. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 28. 2. 12:00–13:50 učebna 7, Pá 6. 3. 14:00–15:50 učebna 4, Pá 13. 3. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 20. 3. 10:00–11:50 učebna 55, Pá 3. 4. 14:00–15:50 učebna 12, O. Truhlářová
Předpoklady
Znalost ruštiny na úrovni B2-C1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je systematizování a upevnění poznatků o syntaktickém systému ruštiny; osvojování probírané v předmětu Syntax ruštiny 1 látky na praktickém jazykovém materiálu. Seminář bude také zaměřen na shody a rozdíly v porovnávacím česko-ruském plánu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen
kategorizovat syntaktické jevy ruštiny;
ukázat rozdíly ve stavbě věty v ruštině a češtině;
tvůrčím způsobem aplikovat nabyté znalosti;
použít získané informace k zdokonalení schopnosti adekvátního překladu z češtiny do ruštiny a naopak.
Osnova
  • 1. Určování syntaktických vztahů v ruském textu.
  • 2. Analýza větného základů. Porovnání s češtinou.
  • 3. Určování rozvíjejících větných členů. Způsoby jejich vyjádření v ruštině.
  • 4. Rozbor věty dvojčlenné a jednočlenné.
  • 5. Porovnání vět neúplných a eliptických.
  • 6. Rozbor vět s několikanásobnými větnými členy.
  • 7. Analýza vět s volně připojenými větnými členy, polovětnými konstrukcemi a vsuvkami.
  • 8. Slovosled. Porovnání slovosledu v ruské a české výpovědi.
  • 9. Analýza a klasifikace souvětí. Rozbor souřadných souvětí.
  • 10. Souvětí podřadné. Syntaktická analýza.
  • 11. Analýza a klasifikace souvětí bezespoječného.
  • 12. Složitá souvětí. Jejich rozbor. Procvičování interpunkce v souvětích.
Literatura
    povinná literatura
  • VALGINA, N.S. Sovremennyj russkij jazyk. Šesté. Moskva: Logos, 2001. info
  • FLÍDROVÁ, Helena a Stanislav ŽAŽA. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. První. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 163 s. Skriptum. ISBN 80-244-1104-0. info
  • ROZENTAL', Ditmar El'jaševič, Irina Borisovna GOLUB a Margarita Aleksejevna TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. 8-e izd. Moskva: Ajris-press, 2006, 443 s. ISBN 5811218524. info
    doporučená literatura
  • LEBEDEVA, M.N. Slovar-spravočnik sintaksičeskoj sočetajemosti glagolov. Moskva, 2006.
  • Russkij jazyk : enciklopedija. Edited by Jurij Nikolajevič Karaulov. Moskva: Bol'šaja rossijskaja enciklopedija, 2003, 703 s. ISBN 5710774308. info
  • BĚLIČOVÁ, Helena a Ludmila UHLÍŘOVÁ. Slovanská věta. Vyd. 1. Praha: Euroslavica, 1996, 277 s. ISBN 8085494272. info
  • BĚLIČOVÁ, Helena a Jan SEDLÁČEK. Slovanské souvětí. 1. vyd. Praha: Academia, 1990, 227 s. ISBN 8020002987. info
Výukové metody
Seminář. Pravidelná příprava na výuku a plnění domácích úkolů. Individuální a skupinová práce.
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu:
aktivní účast na seminářích;
plnění domácích úkolů;
úspěšné zvládnutí zápočtové písemné práce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Studijní opory:
http://ruslng.narod.ru/pravila/syntax/syntaxis.html
http://www.portal-slovo.ru/philology/355/
http://gramota.ru/

Studijní opory v IS:
Dril "Syntaktická terminologie"
https://is.muni.cz/auth/dril/index?akce=subscription;oblast_id=181;ucebnice_id=28162

Dril "Syntaktická terminologie 2"
https://is.muni.cz/auth/dril/manage?akce=show_ucebnice;ucebnice_id=28650

Odpovědník „Osložnennyje predloženija“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/R2MK_SYP1/odp/Osloznennyje_predlozenija.qref

Odpovědník „Rabota s textom“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/R2MK_SYP1/odp/Rabota_s_textom.qref

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.