RV2BP_4VC Výživa člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 9:20–10:05 učebna 25
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
RV2BP_4VC/01: Po 11:10–11:55 učebna 27, L. Mužíková
RV2BP_4VC/02: Po 10:15–11:00 učebna 27, L. Mužíková
Předpoklady
RV2BP_2BCZ Biologie člověka 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po absolvování předmětu bude schopen: - chápat základní výživová doporučení odvozená od fyziologických potřeb lidského organismu; - aktivně aplikovat výživová doporučení ve svém každodenním životě; - popsat anatomii a fyziologii trávící soustavy; - chápat energetickou bilanci, energetický příjem a výdej; - definovat bazální metabolismus a energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu; - definovat důležité vitamíny, minerální a stopové prvky ve výživě; - vysvětlit výživu v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent)
Osnova
  • Okruhy: 1.Význam výživy. Základní složky výživy. 2.Anatomie a fyziologie trávicí soustavy. 3.Energetická bilance. Energetický příjem a výdej. Bazální metabolismus, energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu. 4.Metabolismus základních živin (sacharidy, bílkoviny, tuky). 5.Vitamíny – rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizikové faktory. 6.Minerální a stopové prvky ve výživě. 7.Regulace vody v těle a pitný režim. 8.Výživová doporučení. Aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Výživový stav v ČR. 9.Nadměrný, snížený příjem potravy a jeho vliv na zdravotní stav. Poruchy přijmu potravy. Mentální anorexie, mentální bulimie. Dietování. Nadváha a obezita. 10.Potravinové alergie a dietní režimy u vybraných druhů onemocnění (diabetes mellitus, celiakie, fenylketonurie aj.) 11.Výživa v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent). 12.Alternativní způsoby stravování. 13.Stravovací zvyklosti ve vybraných evropských a mimoevropských zemí.14.Aktivizační metody v předmětu Výživa člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÁ J. a kol. Výživa na začátku 21. století. Praha : Společnost pro výživu, 2005.
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido. 150 stran. ISBN 9788073151560. 2007. info
    neurčeno
  • KRCH, F. D. a kol. Poruchy příjmu potravy. Praha 1999. Grada. ISBN 80-7169-627-7
  • Výživa v dětském věku. Edited by Jiří Nevoral. 1. vyd. Praha: Nakladatelství H+H, 2003. 434 s. ISBN 80-86022-93-5.
  • PROVAZNÍK, K. Manuál prevence v lékařské praxi II - výživa. 1.vyd. Praha: SZÚ, 1995.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, seminářů a praktických cvičení které jsou doplněny prezentacemi.
Metody hodnocení
Student vypracuje seminární práci a úspěšně absolvuje závěrečný znalostní test o 20ti položkách hodnocených jednobodově. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné dosáhnout 16 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.