RV2BP_5PS Základy psychopatologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 15:00–15:50 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy z obecné a speciální psychopatologie tak, aby jim porozuměli ve vztazích a různých souvislostech, zejména v kontextu podpory zdraví a prevence psychických onemocnění.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student:
- rozumí základním pojmům z obecné a speciální psychopatologie,
- chápe je ve vztazích a souvislostech,
- je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti problematiky podpory psychického zdraví a prevence psychických onemocnění.
Osnova
  • 1. Předmět psychopatologie, základní pojmy, význam psychopatologie pro učitele.
  • 2. Různá pojetí normality osobnosti, postoje k duševně nemocným lidem (historie, proměny v čase, současná situace).
  • 3. Problematika etiologie duševních onemocnění.
  • 4. Poruchy některých psychických funkcí (vědomí, vnímání, paměť, pozornost, myšlení, intelekt, emoce, jednání, vůle).
  • 5. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, poruchy vyvolané traumatem, posttraumatická stresová porucha.
  • 6. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí.
  • 7. Poruchy chování v dětském věku a dospívání, poruchy osobnosti.
  • 8. Schizofrenie, schizoafektivní poruchy.
  • 9. Afektivní poruchy.
  • 10. Organické duševní poruchy.
  • 11. Poruchy příjmu potravy.
  • 12. Problematika prevence duševních poruch a podpory duševního zdraví.
Literatura
  • Literature in Teacher's Information
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál. 870 s. ISBN 9788073674144. 2008. info
Výukové metody
Teoretická příprava, výuka probíhá formou přednášek, doplněných komentovanými videozáznamy, studenti se průběžně věnují samostatné přípravě z doporučených materiálů.
Metody hodnocení
Výuka je zakončena písemnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí (je nutné je absolvovat současně). První část je zaměřena na obecnou psychopatologii (ve studijních materiálech v souboru |1| jde o okruhy 1. až 7.). Student si vylosuje 10 z celkových 160 pojmů (všechny jsou uvedeny v souboru |2|) a ty stručně popíše a vysvětlí - případně i s příklady, tak, aby bylo jasné, že pojmům rozumí. Ve druhé části zkoušky půjde o speciální psychopatologii (ve studijních materiálech v souboru |1| jde o okruhy 8. až 14.). V této části zkoušky si student vylosuje dva z nabízených sedmi okruhů, poté podrobně popíše a vysvětlí vše, co se z hlediska psychopatologie týká příslušných okruhů (resp. psychických onemocnění).
Informace učitele
Velmi doporučená literatura: Bergeret,J.: Toxikomanie a osobnost (1995) Cooper,P.: Mentální bulimie a záchvatovité přejídání (1995) Černoušek,M.: Šílenství v zrcadle dějin (1994) Dorner,K.,Plog,U.: Bláznit je lidské (1999) Foucault,M.: Dějiny šílenství (1993) Foucault,M.: Psychologie a duševní nemoc (1997) Heller,J.,Pecinovská,O.: Závislost známá neznámá (1996) Höschl,C.: Psychiatrie pro praktické lékaře (1996) Klimpl,P.: Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci (1998) Koudelková,A.: Psychologické otázky delikvence (1995) Křesadlo,J.: Průvodce inteligentního laika džunglí současné psychologie a psychiatrie (2001) Leibold,G.: Mentální anorexie (1995) Maloney,M., Kranzová,R.: O poruchách příjmu potravy (97) Maloney,M., Kranzová,R.: O úzkosti a depresi (1996) Marhounová,J.,Nešpor,K.: Alkoholici, feťáci a gambleři (95) Nesnídalová,R.: Extrémní osamělost (1973) Nešpor,K.: Návykové chování a závislost (2000) Porterfieldová,K.M.: Jak se vyrovnat s následky traumatu (98) Porterfieldová,K.M.: O sektách (1997) Presl,J.: Drogová závislost (1995) Raboch,J., Pavlovský,P.:Psychiatrie,minim. pro praxi (99) Skála,J. a kol.: Závislost na alkoholu a jiných drogách (1987) Syřišťová,E.: Člověk v kritických životních situacích (1994) Syřišťová,E. a kol.: Normalita osobnosti (1972) Syřišťová,E.: Imaginární svět (1977) Syřišťová,E.: Puklý čas (1991) Tichá,M.: Základy psychiatrie (1994) Ulč,I: Úzkost a úzkostné poruchy (1999) Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku (1997) Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pom. profese (1999) Vencovský,E.: Čtení o psychiatrii (1983) Vizinová,D.,Preiss,M.: Psychické trauma a jeho terapie (1999) Vojtík,V., Machová,J., Břicháček,V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých (1990) Vondráček,V.: Fantastické a magické z hlediska psychiatrie (1968) Vondráček,V.: Úvahy psychologicko - psychiatrické (1982) Vymětal,J.: Duševní krize a psychoterapie (1995) Zvolský,P.: Speciální psychiatrie (1996) Literatura (pouze stručný výběr), umožňující hlubší porozumění některým psychopatologickým fenomenům na pozadí autentických životních osudů: Bartošová,M.: Jako v zrcadle (1995) Berteautová,S.: Edith Piaf (1985) Burroughs,W.: Feťák (1983, 92č) Gordonová,B.: Tančím tak rychle jak dokážu (1993) Greenbergová,J.: Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem (1998) F. Christiane: Děti ze stanice ZOO (1987) Kocábová,D.: Zpráva odjinud (1996) Kopecký,M.: Já (1996) Kruif,P.: Sám proti šílenství (1956) Lesný,I.: Zpráva o nemocech mocných (1985) Lesný,I.: Zpráva o nemocech slavných (1990) London,J.: Démon alkohol (1914,1972č) Macháček,M.: Zápisky z blázince (1995) Minarčík,J.: Čtvrtý rozměr závislosti (1997) Stone,I.: Námořník na koni Stone,I.: Žízeň po životě Styron,W.: Viditelná temnota (Memoáry šílenství) (1993) Williamsová,D.: Nikdo nikde (1995)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.