RV2MP_1DR1 Didaktika rodinné výchovy a výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Rozvrh
Út 14:20–16:55 učebna 27, Čt 15:15–16:55 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na obecnou didaktiku a další pedagogicko - psychologické disciplíny tzv. společného vědního základu učitelského studia. Zabývá se specifickými problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na základní škole. Hlavním cílem kurzu je porozumění rozdílnému pojetí oboru v minulosti a současnosti a osvojení si specifických\prvků, které se v oborové didaktice výchovy ke zdraví vyskytují.
Osnova
  • Základní témata: 1. Rodinná výchova a výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. Budoucnost rodinné výchovy. Výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy y výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 12. Pozorování a nalýza vyučovací hodiny.
Literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Online. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005. 416 stran. ISBN 8073670542. [citováno 2024-04-23] info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Online. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005. 113 s. ISBN 8086666247. [citováno 2024-04-23] info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. Online. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Online. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003. 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. [citováno 2024-04-23] info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Online. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002. 142 s. [citováno 2024-04-23] info
  • Rodinná a sexuální výchova :problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy, Hradec Králové 17.4.2002. Online. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 154 s. ISBN 80-7041-317-4. [citováno 2024-04-23] info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Online. Brno: Paido, 2001. 46 stran. ISBN 8073150026. [citováno 2024-04-23] info
  • Obecná didaktika. Online. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. [citováno 2024-04-23] info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Online. Praha: Fortuna, 1999. 55 s. ISBN 8071686026. [citováno 2024-04-23] info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 101 s. ISBN 80-7178-220-3. [citováno 2024-04-23] info
  • Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. Online. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997. 162 s. ISBN 8004266835. [citováno 2024-04-23] info
  • Moderní vyučování. Online. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Online. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996. 166 s. ISBN 8021013338. [citováno 2024-04-23] info
  • Rodinná výchova : učební osnovy pro 6. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. Online. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 14 s. [citováno 2024-04-23] info
  • Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. Online. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996. 474 s. ISBN 807178107X. [citováno 2024-04-23] info
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. Online. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996. 474 s. ISBN 80-7178-107-X. [citováno 2024-04-23] info
  • Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. Online. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996. 270 s. ISBN 80-7178-106-1. [citováno 2024-04-23] info
  • Vzdělávací program Základní škola. Online. Edited by Jaroslav Jeřábek. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 275 s. ISBN 807168337X. [citováno 2024-04-23] info
  • Vzdělávací program Základní škola : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : praktické činnosti. Online. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 16 s. [citováno 2024-04-23] info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Online. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 stran. ISBN 8021010703. [citováno 2024-04-23] info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 104 s. ISBN 80-210-1124-6. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Studenti během semestru vypracují 4 přípravy na hodinu výchovy ke zdraví z libovolné oblasti, problém uvedou do souvislostí s RVP ZV, uvedou klíčové kompetence a přípravy prezentují a diskutují o nich.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.