SA4BP_HPgP Dějiny pedagogiky (přednáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Čt 10:40–11:25 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky výchovných koncepcí, vystupujících v průřezu dějin. Výuka se zaměřuje na analýzu vlivu historicko – společenského kontextu doby na myšlení a na koncepce pedagogů se zdůrazněním podmíněnosti faktorům sociální reality. Cílem studia je získání faktografických znalostí, vytváření postojů a hodnot studentů na pozadí probíraných sociálně – pedagogických koncepcí a trénování dovednosti reflexe pedagogických témat v kontextu chronologického vývoje. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z dějin pedagogiky - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí pedagogické koncepce a názory jednotlivých autorů - vysvětlit na příkladech orientaci v historickém diskursu - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin pedagogiky - reflektovat a interpretovat problémová témata
Osnova
  • Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antice. Charakteristika výchovy v období raného a vrcholného středověku v Evropě. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu. Evropské pedagogické myšlení 17. století. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky.
Literatura
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek II., Devatenácté století (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek II., Devatenácté století. info
  • Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek III., Dvacáté století (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek III., Dvacáté století. info
  • KUČERA, Zdeněk a Vladimír ŠTVERÁK. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 491 s. ISBN 8071846260. info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Ukončení předmětu: ústní zkouška
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.