SA4BP_Ps1S Základy psychologie 1 (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem předmětu je provázání znalostí studentů s dovednostmi, které studenti získávají během rozmanitých cvičení. Na každý seminář si student připraví cvičení dle zadání. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti).
Osnova
  • Diskuse a obhajoba jednotlivých cvičení, které si studenti vždy připraví před seminářem. 1) Paměť a učení neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, analogie s PC různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická) fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojování poznatků 2) Vnímání - jak poznáváme svět? smyslové vnímání, fyziologický základ percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figura, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.) 3) Představy druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu 4) Pozornost definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt) vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita) druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní) Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse 5) Myšlení diskuse o pojmu a osvojování pojmů myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce) +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace inteligence (názory, definice, meření, test) kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení +) jak tvořivě řešit problémy hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...) vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy
Literatura
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia. 318 s. ISBN 8020011986. 2004. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia. 507 s. ISBN 8020009930. 2003. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum. 295 s. ISBN 8024603004. 2002. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozšířené vydání,. Praha: Academia. 437 stran. ISBN 8020006257. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii v. Praha: Academia. 437 s. : i. ISBN 80-200-0625-719. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Moderní psychologie :učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S & M. 87 s. ISBN 80-901387-6-4. 1997. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia. 336 s. ISBN 8020005250. 1995. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press. 232 s. 1993. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press. 258 s. ISBN 80-85603-01-2. 1992. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 188 s. ISBN 8021003278. 1991. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 183 s. 1975. URL info
Metody hodnocení
Předpokladem pro úspěšné ukončení semináře je aktivní účast a obhajoba všech zadaných cvičení a jejich písemný záznam. Studenti si tento záznam přinesou také k ústní zkoušce. Nedílnou součástí práce v seminářích je aktivní účast v kurzu PSI pro sociální pedagogy, který je dostupný v LMS moodle.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=720
V průběhu semestru absolvují studenti řadu cvičení, ze kterých zpracují stručnou zprávu. Přehled studentských cvičení: slovníkový test a jeho administrace u dětí předškolního věku (nahrávka audio, video) experiment s projektivními technikami, tvary neurčitého významu apod. tvořivost, řešení problému, doklad tvůrčího myšlení lidské motivy, jejich struktura a proměna sebereflexe učebního stylu výroba dárku, popis všech cvičení je dostupná v e-learningovém kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.