SC4BK_NABS Náboženství světa

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Hlavinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
! NOWANY ( SC4BK_ZDV Základy dramatické výchovy , SC4BK_MDV Metodika dramatické výchovy , SC4BK_TOPV Techniky rozvoje osobnosti , SC4BK_ZKS Řešení konfliktních situací )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty na konkrétních příkladech seznámit s různými podobami náboženství, s teoretickými problémy spjatými s jeho studiem a s různými sociálními a kulturními souvislostmi náboženské praxe. Studenti by po absolvování kurzu měli rámcově rozumět tomu, jaké rozličné funkce může plnit to, co nazýváme náboženstvím, v různých společnostech a kulturách, jak rozdílné fenomény jsou jako náboženství s ohledem na různé sociální a kulturní kontexty označovány a jaké základní problémy jsou spojené s teoretickou reflexí těchto fenoménů.
Zvýšený důraz bude kladen na problematiku získávání a uplatňování moci a autority jak v rámci náboženství samotných, tak v rámci diskursivních procedur v religionistice. S tím souvisí také pozornost věnovaná kulturním/historickým kořenům religionistického pojmu náboženství a představ, na nichž stojí a z toho vyplývajícím problémům při jeho aplikaci mimo kontext moderních náboženství Evropy a monoteistických náboženských tradic.
Student by v tedy průběhu kurzu měl získat hlubší vhled do problémů interkulturní komunikace a do společenských procesů vedoucích k utváření dominance a k sociálnímu vylučování některých sociálních aktérů prostřednictvím systémů vědění či obecněji diskursivních formací, zejména takových, které lze z různých důvodů označit jako náboženské.
Osnova
  • (1) Úvod do religionistiky; (2) Křesťanství v dnešním světě; (3) Moderní formy náboženského života, nová konfliktní pole ve společnosti; (4) Romská religiozita; (5) Náboženství Číny - odlišná perspektiva.
Literatura
  • PADEN, William E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 179 s. ISBN 80-210-2977-3. 2002. info
  • LUŽNÝ, Dušan. Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 107 s. Proměny náboženství, 3. ISBN 80-210-3492-0. 2004. info
  • HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Judaismus-Křesťanství-Islám. Nové rozšířené. Olomouc: nakladatelství Olomouc. 661 s. ISBN 80-7182-165-9. 2003. info
  • HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Dějiny religionistiky. Antologie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. 462 s. ISBN 80-7182-123-3. 2001. info
  • WERNER, Karel. Náboženské tradice Asie : od Indie po Japonsko : s přihlédnutím k Přednímu východu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 711 s. ISBN 8021029781. 2002. info
  • Krása, Miloslav; Marková, Dagmar; Zbavitel, Dušan. Indie a Indové: od dávnověku k dnešku. Praha : Vyšehrad, 1997.
  • Fröhlich, Roland, Dva tisíce let dějin církve, Praha: Vyšehrad 1999.
  • LOPEZ, Donald Jr. Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister and Principal. ISBN 80-86598-54-3. 2003. info
Metody hodnocení
Esej v rozsahu 6000-10000 znaků.
Informace učitele
Konkrétní témata esejí z nichž bude možné volit, jakož i požadavky na jejich odbornou kvalitu, jsou studentům sděleny během prvního výukového bloku.

Každý odevzdaný text musí obsahovat tři klíčové části:
1. Seznam literatury a pramenů vážících se k problematice zvoleného tématu. Musí obsahovat minimálně 10 položek a musí být co do typu pramenů vyvážený (odborné knihy či studie, novinové články, webové zdroje atd).
2. Přehledné shrnutí zvoleného tématu a klíčových momentů dané problematiky.
3. Návrh vlastního originálního řešení a reflexe klíčových problémů zvoleného tématu. Tato stěžejní část celé eseje by se měla opírat o konkrétní příklady z praxe a vycházet z religionistického(vědeckého) přístupu k náboženské(kulturní) problematice.

Esej musí splňovat nároky na odbornou publikaci, zejména musí obsahovat korektní poznámkový aparát. Esej je hodnocena přednášejícími. Je-li ohodnocena jako nevyhovující, vrací se studentovi s konkrétními výhradami a požadavky k přepracování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.