SC4BK_PVC Leisure time education

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites
The subject is primary intendede for students of bachelory program of social pedagogic specialsation in combined form.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject pedagogic of free time deals with theoretical and practical questions of education in free time.
Syllabus
  • Themes of courses, areas for examination: Human, society and education in free time. Conception and function of free time. Typology of free time activities in relationship with age, gender, education, locality and other variables. Free time activities, contentual fill, clasification, significance, methodes and forms of work. Educational system of E. T. Seton, R. S. S. Baden Powell, K. Hahn, A. B. Svojsík, Jaroslav Foglar. Origin and significance of organized activity in free time (YMCA, YWCA, Sokol, scouting, League of forest wisdom, Czech capming union etc.). Definition of games and their atributes, educational significance of games. Why the (children) humans play? Theories of games, their segmentation. History of games, metamorphosis of functions, motives, attitudes and aims of games in single develop ethapes of pedagogic. How to create and change the games. Games developing trains of thoughts, beforeall divergent and lateral thinking. Danger of gambling (socalled gamblers games), Socalled longterm games (e.g. all camp, allyear) when working with stable collectives. Associations and organisations caring for freetime education in the Czech Republic. Short historical view and evaluation of organized activity after the year 1948. Overview of associations and organisations caring for freetime education in chosen european countries. Legal rules, laws, ordinances and norms for work with children and youth and for organising various actions. K. Hahn and pedagogic of experience, conception of experience theraphy.
Literature
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. 2003. info
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido. 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. 2002. info
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír and Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. 1995. info
  • Časopis Vychovávatež. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. 1998. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. 1998. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL and Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. 1997. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. 1995. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. 1992. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog. ISBN 80-85194-51-1. 1992. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta. 178 stran. ISBN 8020401881. 1991. info
  • BAKALÁŘ, Eduard and Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto. 194 s. : i. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia. 629 stran. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia. 573 s. 1986. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce. 208 s. 1978. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto. 194 stran. 1976. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia. 242 s. 1973. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 226 s. 1971. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 264 s. 1969. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta. 246 s. 1968. URL info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavek pro připuštění ke zkoušce: odevzdání seminární práce na téma
1. Návrh vlastní koncepce volnočasového zařízení, které není a chybí na trhu (poslání, organizace, zabezpečení, zajištění, personální obsazení, metody práce atd.).
2. Zpracování min. 3denního pobytu s dětmi (tábora) organizace, zabezpečení, program (stěžejní důraz na podrobné rozplánování pobytu, jednotlivých aktivit a her, metod práce s dětmi, celotáborové motivace; dále pedagogické, organizační a materiální zabezpečení). Rozsah sem. práce min. 4 strany A4, písmo 12.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4BK_PVC