SC4BK_PsSy Psychoterapeutické systémy

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Studium literatury Ukončení - kolokviální test, s pozadavky jsou studenti seznameni na zacatku a znovu na konci prednášek. Průběžné úkoly - Studenti se podílejí na tvorbě e-learningového kurzu (diskusní příspěvky, vytvářením průběžné terminologické databáze, monitorování psychoterapeutických témat,)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student: Získá přehled o základních otázkách v psychoterapii, v paralele historického vývoje, stávajících přístupů a rozvoje dalších alternativních terapeutických přístupů. Seznámí se na teoretické úrovni s různými terapeutickými směry a technikám, v kontinuitě s možným nácvikem dovedností z praktického hlediska (v předmětu Metody a techniky terapií). Rozšíří si tak přehled uplatnitelný zejména v oblasti rozvoje osobnostních kompetencí.
Osnova
  • Co je to psychoterapie. Společné faktory psychoterapeutických směrů Diferenciace a vývoj psychoterapie. Historie psychoterapie. Současné psychoterapeutické směry. (Jungovská psychoterapie, Psychoanalýza, Systemika, Rogersovská psychoterapie apod.,) Kdo vyhledává psychoterapii a proč, terapeutické vztahy. Možná rizika v psychoterapii. Zdravý životní styl. Další psychoterapeutické směry, techniky a postupy (Arteterapie, Dramaterapie, Autogenní trénink, Relaxace, Autoanalýza snů, Holotropní terapie, Hypnóza, Jóga, Taneční a pohybová terapie, Logoterapie, Trénink asertivity, Emoční inteligence). Situace v ČR A součinnost s dalšími pomáhajícími profesemi
Literatura
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
  • RIEGER, Zdeněk. Loď skupiny :inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 192 s. ISBN 80-86088-03-0. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
  • ROBERTS, Jeff a Malcolm PINES. Skupinová analýza v praxi. Translated by David Holub. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1998, 183 s. ISBN 80-86123-04-9. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
  • FREUD, Sigmund. Vybrané spisy. Edited by Sigmund Freud, Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
  • FROMM, Erich. Člověk a psychoanalýza [Svoboda, 1967]. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1967, 212, [5] s. info
Výukové metody
přednáška, presentace, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Přednáška (bloková výuka 15hod)- (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: kolokvium Požadavky k získání kolokvia: 1. písemný kolokviální test (ověřuje teoretické znalosti studentů) -(rozsah 20 otázek); forma: 2/3 test 14 ot. (a/b/c/d 1 správná odpověď = 1 bod), 1/3 6 ot. přímé odpovědi (0 - 1,5 body) - max (23b) - minimum k uznáni kolokvia (16b)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.