SC4BK_SPS Školní psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Vaněk, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 4. 3. 8:25–18:20 učebna 37
Předpoklady
Doporučeno absolvování předmětu Vývojová psychologie a Sociální psychologie s jejichž znalostí se počítá.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Osnova
  • Sociální klima školy, sociální klima třídy.
  • Komunikace s žákem, učitelem, rodičem. Komunikace v problémových situacích. Komunikace s obtížnými lidmi.
  • Školní neúspěšnost a její možné příčiny.
  • Poruchy chování v dětském věku a dospívání.
  • Třída jako sociální skupina a vzájemné vztahy v této skupině.
  • Sociometrie - techniky a interpretace výsledků.
  • Specifické poruchy učení.
  • Hyperaktivita a poruchy pozornosti.
  • Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1993]. 2., uprav. vyd. Praha: Portál, 1993, 109 s. ISBN 80-85282-78-X. info
  • MADSEN, K. B. Teorie motivace : (srovnávací studie moderních teorií motivace). Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 381 s. URL info
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuse, prezentace a zhodnocení seminární práce
Metody hodnocení
Aktivní účast, vypracování seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.