SC4BK_TMH Teorie a metodika her

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/1. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Čt 15. 9. 13:00–15:50 učebna 33, So 5. 11. 8:40–11:30 učebna 33, So 3. 12. 8:40–13:00 učebna 33
Předpoklady
( NOW ( SC4BK_EVTD Tvůr.dílna - artefiletika vPVČ )&&! NOWANY ( SC4BK_ETO Etopedie a výchovné problémy , SC4BK_SoPo Sociální politika , SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy , SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy ))
Předmět je určen studentům kombinovaného bakalářského oboru Sociální pedagogika.
Předpokladem pro jeho ukončení je splnění požadavků vymezených sylabem předmětu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Pedagogika volného času
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci semináře student:
Seznámí se s možnostmi výchovného využití her, ze všech mozných oblastí souvisejících přímo či nepřímo se zážitkové pedgogiky.
Vytváří si kartotéku her a seznámí se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti.
Dokáže vypracovat metodiku hry a presentovat své herní aktivity.
Po absolvování předmětu student bude schopen:
využívat hry ve výchovně-vzdělávací práci s dětmi a jiným specifickými skupinami.
Osnova
  • Specifikace úkolů pro seminární práci:
  • Herní aktivita Studenti si připraví dvě vlastní herní aktivity, které budou zaměřeny na rozvoj vybraných vlastností osobnosti. Student uvede své herní aktivity a zrealizuje se studenty ve vztahu k věkovým zvláštnostem dětí, adolescentů, dospělých. V závěru ozřejmí své záměry a postoje, které ho vedly k tomuto pojetí hry (30-40 min). Předpokládá se prezentace v power pointu.
  • Povinná struktura hry (charakteristika): důraz na metodiku, cíl a cílová skupinu, výstupy a výchovné prvky, analýza jednotlivých herních prvků, etnografický význam dané hry.
  • Typologie her zaměření: estetické, kognitivní (poznávací), kreativní, kulturní, dramatické, simulační, počítačové, terapeutické, sportovní, pohybové atd.
  • Hračka
  • Studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
  • Mravní hra
  • Studenti vymyslí vlastní hru, techniku, která bude zaměřena na mravní rozvoj jedince, skupiny. Příklady je možné získat na přednášce. Rozsah 1 strana (word, power point). Součástí popisu techniky bude cíl, cílová skupina, potřeby (pomůcky), metodika, postup realizace, využití, možné výstupy.
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. 1998. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. 1998. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. 1997. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. 1995. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. 1992. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog. ISBN 80-85194-51-1. 1992. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta. 178 stran. ISBN 8020401881. 1991. info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto. 194 s. : i. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia. 629 stran. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia. 573 s. 1986. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce. 208 s. 1978. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto. 194 stran. 1976. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia. 242 s. 1973. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 226 s. 1971. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 264 s. 1969. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta. 246 s. 1968. URL info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. výstup - vedení skupiny: Vedení herní aktivity - (Nácvik vedení skupiny pod přímou supervizí lektorů a skupiny s následnou zpětnou vazbou) 2. seminární práce 1.: „vlastní mravní hra“ + presentace s následnou zpětnou vazbou 3. seminární práce 2.: esej o své první důležité hračce
Navazující předměty
Informace učitele
V moodlince v el-kurzu je uvěřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014.